Pääkirjoitus: Ruokavallankumous herättelee ihmisiä

Ruoka-, anniskelu-, majoitus- ja matkailualoilla eletään Suomessa ja maailmalla vallankumouksellista aikaa. Kehityksen odotetaan jatkuvan – jopa kiihtyvän.

Vuoden 2018 loppuun mennessä on tehty useita läpimurtoja. Keittiöiden digitalisoituminen on antanut tilaa ruoan valmistukselle ja asiakaspalvelulle. Se on myös mahdollistanut entistä tarkemman ennakoinnin. Ravintoloiden yhä lyhentyvä elinkaari pakottaa ravintoloitsijat ja heidän ympärillään toimivat tahot etsimään yhä moniulotteisempia ja joustavampia ratkaisuita. Ravintoloitsijat ovat yhdistäneet voimansa akateemikkojen kanssa ja kehittelevät uusia innovaatioita. Vaihtoehtoisten proteiininlähteiden, kuten Härkiksen, Mifun ja nyhtökauran, rinnalle kehitellään nyt nyhtösilakkaa. Koulu-, varuskunta- ja sairaalaruokailu sinnittelevät niukkojen resurssien ja julkisuuspaineiden kanssa ja ovat löytäneet uudenlaisia ratkaisuita asiakkaitaan kuunnellen. Suomalaiset menestyvät ja matkustavat eri puolilla maailmaa – ja ulkomaalaiset Suomessa.

Läpimurrot ovat edellyttäneet toisaalta pitkäjänteistä ja suunnitelmallista otetta, mutta ennen kaikkea ennakkoluulotonta asennetta, turhasta kontrolloinnista luopumista, hetkeen heittäytymistä sekä rohkeita, jopa poikkeuksellisia yhteistyökuvioita. Toisinaan salaisena aseena toimii trendien vastavoima, vastavirtaan kulkeminen.

Tutun ja turvallisen syleilyssä tai menneen glorian kimalluksessa ei enää lepäillä. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus. Varmaa on ainoastaan se, että ylimielisyys ja välinpitämättömyys koituvat armotta tekijöidensä kohtaloksi. Tampereen ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulujen yliopettaja Vesa Heikkinen totesikin, että yliherkät asiakkaat kääntävät ostovoiman hetkessä kostovoimaksi. Joko aiheesta tai aiheettomasti. Siksi julkisuuden hallinnasta onkin tullut entistä tärkeämpää. Nopeat korjausliikkeet ja nöyrä asenne toimivat tahattoman erheen sattuessa. Valheella on lyhyet jäljet. Lähtökohtaisesti rehelliset, suoraselkäiset ja läpinäkyvää toimintaa edistävät ammattilaiset ovat vahvoilla.

Arvot ohjaavat tiedostavien asiakkaiden valintoja. Ruokahävikistä ja ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on tullut jo arkea. Kotimaiset, vastuullisesti tuotetut ja pyydetyt raaka-aineet tekevät uutta nousuaan.

Yksiselitteistä ei ole enää se, mitkä taustavoimat jylläävät investointien tai asiakkaiden taustalla. Voi olla, että joku toinen tekee valinnat ja joku toinen maksaa laskun. Näiden seikkojen tiedostaminen helpottaa viestin ja palvelun kohdistamista oikeille tahoille.

Ruoka puhuttaa ehkä enemmän kuin koskaan. Sillä muutetaan jopa yhteiskuntaa ja maailmaa. Kesällä kansainväliselle medialle Finlandia-talolla hyväntahtoisesti tarjotut herneet ja mansikat ryöpsäyttivät eri puolilla maailmaa tunteiden kirjon pintaan siinä missä varuskuntien kasvisruokapäivä tai virheellisesti ilmoitetut raaka-aineiden alkuperät. Vanha viisaus: maltti on valttia, pätee tässä ajassa. Pidetään päämäärä kirkkaana, taso korkealla ja ammattimaisena ja pyritään välttämään ylilyöntejä puolin ja toisin.

Menestystä ja vallankumouksellista vuotta 2019.

Heli Koivuniemi

vastaava päätoimittaja

heli.koivuniemi@aromilehti.fi

Aromin teemana on vuonna 2019 ruokavallankumous. Nostamme esille alalla tehtyjä läpimurtoja ja esimerkillisiä, uraauurtavia ja arkea helpottavia tekoja.