Syntyvä yritys koostuu yhteensä 49 kahvilasta ja hankintayhtiöstä. Vuonna 2018 yhtiöiden liikevaihto oli yli 30 miljoonaa euroa. Picnicin perustaja, Mikael Swanljung sanoo järjestelyn mahdollistavan perheyrityksen kehittämisen ja kasvun entistä vahvemmin.

–Haluamme edelleen olla osa Picnicin menestystarinaa ja siksi meille on erittäin tärkeää jatkaa merkittävänä omistajana yhtiössä. Olemme olleet kahvilakentän edelläkävijä Suomessa ja nyt pyrkimyksenämme on vahvistaa asemaamme entisestään. 

Jens Hampf perusti La Torrefazionen vuonna 2009 yhdessä Janina Hallbergin kanssa.

– Meitä on aina ohjannut intohimo kahviin. Nyt tapahtuva järjestely mahdollistaa La Torrefazionen kehittämisen eteenpäin ja asiakkaidemme palvelemisen jatkossa entistä useammassa paikassa, Jens Hampf ja Janina Hallberg toteavat.

Petteri Laurikainen toimitusjohtajaksi

Yrityksen toimitusjohtajaksi on nimitetty Petteri Laurikainen, Picnic Finlandin nykyinen toimitusjohtaja.

– Olen todella iloinen Sentican mukaantulosta. Saamme yhtiöön vahvaa osaamista ravintola- ja ketjuliiketoiminnan johtamisesta. Uskon pääomasijoittajan tapaan kehittää yrityksiä kestävällä ja ripeällä tavalla, Laurikainen kertoo.

Kodin ulkopuolella syöminen kasvaa vahvasti ja kiinnostus ruuan alkuperää kohtaan ohjaa ostopäätöstä entistä enemmän.

– Haluamme olla kaikessa toiminnassamme suomalaisten luottamuksen arvoisia ja tehdä kestäviä valintoja, Laurikainen sanoo.

Senticalla on Kotipizzan entisenä omistajana hyviä kokemuksia ketjuravintoloiden kasvattamisesta.

– Olemme todella innoissamme päästessämme mukaan tukemaan Picnicin, La Torrefazionen ja Europicnicin kehitystä, Sentican partneri Johan Wentzel kertoo.

Uusia kahviloita, kotimaista lihaa ja luomua

Lähivuosina tavoitteena on avata lukuisia uusia Picnic ja La Torrefazione -kahviloita ympäri Suomen. Ketjun kasvua tukee oma hankintayhtiö Europicnic, jolla on suuri merkitys laadukkaiden raaka-aineiden vastuullisessa hankinnassa. Picnicin perunat tulevat Kristiinankaupungin alueelta ja ulkokananmunat Somerolta ja Laitilasta. Kaikki ketjun kahviloiden liha on kotimaista ja toukokuussa lanseerattavat luomu-pinaattiletut tehdään käsin Juvalla.

Kauppa vaatii toteutuakseen kilpailuviranomaisen hyväksynnän.