Ravintoloitsija ja yrittäjä Pertti Kallioinen kertoo, että alun perin nettipohjaista kauppapaikkapalvelua suunniteltiin toisenlaista liiketoimintaa varten. Alustaa oltiin rakennettu jo pitkään, ja investointina se on miljoonaluokan panostus. 

Kun koronapandemia iski, hän ymmärsi, että suuntaa voi muuttaa ja tarjota apua myös muille ravintoloitsijoille.

Kriisitilanteessa moni ravintola on ottanut tilauksia vastaan jopa Whatsappilla, tilaukset on kirjattu käsin ylös.

–   Kolmea neljää kuukautta sillä systeemillä ei voi toimia. Se ei ole kestävää.

Nyt erilaisia kauppapaikkapalveluita on perustettu muitakin. 

Kallioinen sanoo, että hän on miettinyt oman palvelunsa ravintoloitsijan näkökulmasta toimivaksi.

–   Muilla on varmasti tyylikkäitä ja mietittyjä sivustoja. Tässä on keskitytty helppokäyttöisyyteen, itsekin yrittäjänä palveluiden toimivuutta pohtinut mies sanoo.

Ruuan kuljetuspalveluiden kustannukset ravintoloitsijalle ovat herättäneet kritiikkiä jo ennen koronakriisiä. Ulosmyytävän annoksen myyntihinnasta ravintoloitsija maksaa 20–40 prosenttia ja arvonlisäveron pelkästä kuljetuspalvelusta.

–  Kun siitä vähennät 40 prosenttia raaka-ainekustannuksia ja vielä henkilöstökulut ja vuokrat, on mietittävä kenelle jättää osan maksamatta, Kallioinen summaa.

Mitä omasta palvelusta jää käteen itselle, on Kallioisen mukaan toissijaista. Markkinointikin vaatii työtä.

–   Nyt on kyse tahtotilasta auttaa ravintoloitsijoita ja asiakkaita, joille vastaavaa palvelua ei ole ollut kodin sijainnin takia tarjolla.

Tähän mennessä fokus ruokakuljetuksissa on ollut lähinnä kaupunkien keskustoissa.

–   Me keskitymme taajamiin ja haja-asutusalueille. Siellä kaivataan myös kipeästi ruokakuljetuksia.

Osa ravintoloista lähtisi mielellään mukaan, mutta kustannustehokkaita logistisia ratkaisuita ei ole löytynyt.

Kallioinen sanoo, että pelastakaaravintolat:fin kanssa yhteistyöhön on lähtenyt mukaan kyytipalvelusovellus Yango. Se kuljettaa ruokaa Espoon, Helsingin ja Vantaan alueella.

Ravintoloille kuljetuksen hinnaksi jää viisi–kuusi euroa. Houkuttimeksi on tehty tarjous: sata ensimmäistä ravintolaa saa viisi ilmaiskuljetusta.

Rutiinit päreiksi

Kallioinen sanoo, että kriisissä eivät päde normaalit toimintatavat. Paniikissa olevien yrittäjien tuska on ymmärrettävää. Nyt olisi mietittävä, miten normaaleista rutiineista voisi irrottautua, jotta löytää uudenlaisia, tehokkaampia toimintatapoja.

–   Päivärytmiin on haettava muutosta. Voi miettiä esimerkiksi, että onko kuljetukset mahdollista hoitaa ennen luukkumyynnin avaamista tai keskittää kuljetukset tiettyihin hetkiin päivästä.

Järkevillä logistiikkasopimuksilla ja kotiinkuljetusaikojen keskittämisellä on Kallioisen mukaan löydettävissä toimeentuloa.

–   Kun kuljetuspalvelun keskittää tiettyihin kellonaikoihin, esimerkiksi iltoihin ja aamuihin, ravintoloilla on mahdollisuus saada tilausmäärät kasvamaan ja kutsuttua lomautettuja työntekijöitä takaisin töihin.

Kallioinen on arvioinut, että parilla kolmella toimituksella tunnissa maksaa jonkunlaisen palkan ja jos tilauksia on enemmän, voi jo työllistää itsensä lisäksi työntekijöitä.

Uudenlainen toiminta parantaa myös työnantajakuvaa.

–   Meillä Bun2Bunissa väki on innoissaan siitä, että he ovat päässeet ulos jakamaan ruokaa.

Pop up -kuljetuksia kehyskuntiin

Kallioisen mielessä on myös pop up -ajatuksella toimivan ruuan kotiinkuljetuksen järjestäminen pääkaupunkiseudun kehyskunnissa. Jotta toiminnasta tulisi kannattavaa, tilauksia pitää kertyä etukäteen 50.

–   Näen pop up -tyyppisen toiminnan varsin hyväksi apuvälineeksi varsinkin kriisin aikana.

Ideana on, että pelastakaaravintolat.fi-sivustolla tehdään tilausten koonti ja kuljetus sovitaan tiettyyn päivämäärään ja kellonaikaan.

–   Kylmän ruuan kuljetus hoituu erilaisten logistiikkayritysten kanssa. Lämpimän ruoan kuljetus on ravintoloitsijan hoidettava itse.

Ensi viikolla avautuvaan palveluun on jo ennakkoon rekisteröitynyt noin noin 50 ravintolaa.

  

pelastakaaravintolat.fi