Pompierin Laura Apukka: "Johtaja voi olla inhimillinen"

Hyvinvoinnissa on lopulta kyse yksinkertaisista asioista, toinen toisensa arvostamisesta, avoimuudesta ja rehellisyydestä. Pompierin ravintoloitsija Laura Apukalle työntekijöiden hyvinvointi on iso ilo ja osoitus siitä, että lempeä johtaminen tuottaa tulosta.

Laura Apukka.

Työ on opettanut ravintoloitsija Laura Apukalle paljon. Myös sen, että henkilöstöjohtamisen ei pidä nojata oletuksiin. Johtajan tehtävä on jutella ja kysellä, antaa aikaa.

– Minulla on kunnia ja vastuu henkilökunnastani. Hyvän palvelun ja ruuan tärkein mahdollistaja on hyvinvoiva henkilöstö.

Apukalla on johdettavanaan kaksi Pompier-ravintolaa ja niissä yhteensä parikymmentä vakituista työntekijää. Aloittaessaan ravintola-alalla Apukka koki suuren oivalluksen: myös johtaja voi olla inhimillinen.

– Minulta meni pitkään sen ymmärtämiseen, että voin olla yhtä aikaa lempeä ja määrätietoinen. Ja silti minusta pidetään.

Apukan mielestä työhyvinvoinnissa kyse on hyvin yksinkertaisista asioista. Hän myös uskoo, että arvostus, avoimuus ja rehellisyys ovat vastavuoroisia taitoja.

– Ihmisistä välittäminen ja heidän hyvinvoinnistaan kiinnostuminen, hän tiivistää. – Jokainen suhde on arvokas ja sitä tulee vaalia. Kun näen, kuinka työntekijäni kannattelevat toisiaan ja uskaltavat ratkoa ongelmia keskenään, koen valtavaa ylpeyttä ja iloa. Se, kuinka oma tapa johtaa leviää ja jalostuu, kertoo että olemme tehneet asioita oikein.

Apukka uskoo, että empatian taito on ollut myös ammatinvalintakysymys. Hän on koulutukseltaan kätilö ja seksuaaliterapeutti. Ravintoloitsijaksi hänet sai siirtymään haave tehdä töitä yhdessä aviomiehensä Janek Bjurströmin kanssa, joka on sittemmin menehtynyt.

– Teimme jo alussa työnjaon, jossa minun vastuullani oli henkilökunnasta huolehtiminen. Janekin perintöä on myös se, että meillä ei ole hierarkioita. Työntekijäni kysyvät vointiani siinä missä minä heidän.

Hyvää yhteishenkeä Apukka lähtee rakentamaan jo rekrytointivaiheessa. Siksi hän palkkaa ihmisiä, jotka haluavat tulla heille töihin.

– Kerron avoimesti, minkälaisia olemme. Meillä puhutaan paljon ja kaikesta eikä vaikeuksiakaan kaihdeta. Kukaan ei mene rikki eikä kaunaa synny, kun asiat ovat läpinäkyviä. Kun jokainen kantaa oman vastuunsa, silloin on varaa jättäytyä myös toisten kannattelemaksi. On kuitenkin tärkeää tunnistaa, että emme kuormita toisiamme kohtuuttomasti omilla asioillamme. Tämä on kuitenkin ensisijaisesti meidän työtämme.

Pompierin työntekijöillä on käytössään hyvä työterveyshuolto. Omaa henkilöstöjohtamistaan ja jaksamistaan Apukka pitää lisäksi yllä keskustelemalla kollegoidensa ja luottoihmistensä kanssa, työnohjauksessa sekä tekemällä päätökset vasta nukuttuaan yön yli. Hänen tavoitteenaan on olla mahdollisimman hyvä työnantaja.

Kulunut vuosi on ollut koronan vuoksikin raskas myös Pompierilla. Rajoitukset ja epävarmuudet johtivat lopulta lomautuksiin.

– Keskustelimme tilanteesta henkilöstön kanssa ja ymmärsimme yhdessä, että toimenpiteet ovat meidän kaikkien etu. Nämä päätökset eivät olleet minullekaan helppoja ja siksi työntekijöiden tuki tuntui todella tärkeältä. Myös asiakkaat ovat kyselleet paljon, miten voimme. Se on minulle suuri kunnia.

Apukka uskookin, että työyhteisön hyvinvointi näkyy myös ulospäin.

– Eräs asiakas tuli luokseni ja sanoi, että hänellä oli huono mieli ja kamala päivä, mutta elämä tuntuu taas paremmalta, kun pääsi luoksemme lounaalle.

Mitä hengähdystauko työn lomassa merkitsee sinulle?

Kokoonnumme henkilöstön kanssa joka päivä lounastarjoilun jälkeen syömään. Henkilökunta on itse toivonut, että ensimmäisen 15 minuutin aikana kukaan ei ota kännykkää esille. Se on meidän kaikkien yhteinen hengähdystauko, palkinto päivästä ja hetki, jolloin meillä on aikaa keskittyä toisiimme.

Mikä on parasta vastapainoa työlle?

Kiireettömät aamut, jolloin voi vain loikoilla sängyssä. Yleensäkin aikatauluttomuus, se että voi rauhassa kävellä pitkin katuja. Työ on minulle kuitenkin ennen kaikkea elämäntapa. En enää soimaa itseäni, vaikka iltaisin miettisinkin työasioita.

Miten työntekijät tukevat työhyvinvointiasi?

Henkilökuntani tukee minua samalla tavalla kuin minä heitä. Myös se, että asiakkaat tulevat juttelemaan ja antavat meille palautetta, on tärkeää.

Julkaistu Aromissa 8/21.

Sulje mainos Tilaa Aromi