Harri Havia
SOK:n MaRa-ketjuohjaus
Harri Havia on elinikäisen oppimisen ilmentymä: hän on tehnyt työuransa MaRa-alalla, edennyt askeleen, opiskellut lisää ja hakenut välillä vauhtia ulkomailta. Yo-kokki, ravintolaesimies, restonomi on edennyt SOK:n hotellinjohtajan ja liiketoimintajohtajan tehtävistä S-ryhmän ravitsemiskaupan kokonaisuuden kehittäjäksi.
PRO-tuomaristoon Havia tuo mukanaan lukkarinrakkauden nuoria, juuri alalle tulleita kohtaan.
– On tärkeää näyttää, miten alalla pääsee eteenpäin, ja kaikki positiivinen julkisuus on hyvästä, Havia hahmottelee.
Toimialalla on menty isoin harppauksin eteenpäin viime vuosina. Alalle on tullut paljon uusia pieniä kotimaisia toimijoita ja lisäksi ala on alkanut keskittyä.
– Jatkuvasti syntyy uutta tarjontaa joka alueelle, mutta erityisesti fast casual kasvaa. Toimialan kehittymisen kannalta on ollut huono asia, että saimme olla niin pitkään rauhassa, mutta nyt Suomeen alkaa rantautua kansainvälisiä ketjuja. Emme ole vielä nähneet mitään, Havia ennustaa.
Vähintään kerran kuukaudessa joku toimija tiedustelee S-ryhmän kiinnostusta franchise-toimintaan. S-ryhmällä on siitä pitkä kokemus Hesburgerin kanssa ja reilu vuosi Fafa’sin kanssa.
Pitkäkestoinen trendi on jo 1990-luvun puolivälistä jatkunut ravintola-anniskelun osuuden lasku. Alle kymmenen prosenttia alkoholista nautitaan ravintoloissa.
– Kun on hankaluuksia katteen muodostuksessa, ei ole mahdollisuutta maksaa kunnon palkkoja. Tunnistamme, että toimialan pitäisi pystyä maksamaan parempia palkkoja etenkin pk-seudulla, mutta korkea vuokrataso ja yhä kallistuvat raaka-aineet eivät sitä mahdollista. Alv-kannan alennus ravintolaruoassa siirtyi suoraan hintoihin ja auttoi alaa. Anniskellun alkoholin alv:n lasku on koko toimialan etu. Mitä enemmän siirretään anniskelua valvottuun ympäristöön, sitä parempi, mutta nyt mennään päinvastaiseen suuntaan: kotona kulutetaan enemmän kuin ravintoloissa.
On tärkeää näyttää, miten alalla pääsee eteenpäin, ja kaikki positiivinen julkisuus on hyvästä.”
Alaa muokkaavat myös digitaaliset alustat, joiden kautta yhä enenevässä määrin onnistuu tilaus, nouto, maksu ja kuljetus. Esimerkiksi Fafa’sissa näkyy, että iso osa ruoasta noudetaan tai kuljetetaan kotiin – aivan kuin maail-mallakin.
Havia nostaa vielä yhden merkittävän muutoksen ravintola-alan kehityksessä: