Pullalla voit tehdä hyvää

Viime vuonna lanseerattu Roosa nauha -pullakampanja saa jatkoa tänä syksynä. Lantmännen Unibake lahjoittaa jokaisesta kampanjapullasta kaksi senttiä Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräykseen. Tavoitteena on miljoona myytyä pullaa.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Vaasan Kanelikierrepullan ympärille rakennettu Roosa nauha -pullakampanja sai innoituksensa Ruotsista, jossa pullalla on tehty hyvää jo useampi vuosi. Kampanja kuitenkin räätälöitiin Suomeen sopivaksi.

– Ruotsin idea innosti, ja halusimme tuoda täälläkin vähän piristystä harmaaseen syksyyn. Kerroimme asiasta keväästä asti, ja myös syksyn messukiertueella. Saimme mukaan kahviloita, liikenneasemia, lounasravintoloita, kioskeja ja julkisen sektorin pisteitä. Tällä kertaa tuli kyselyitä jo toukokuussa ja asiakkaamme odottavat kampanjaa innolla, asiakasmarkkinointipäällikkö Kaisa Kivistö kertoo.

Osallistuminen kampanjaan on tehty horeca-toimijoille mahdollisimman helpoksi. Lantmännen Unibake hoitaa lahjoitukset Syöpäsäätiölle ja tarjoaa valmiit markkinointimainosmateriaalit. Kanelikierrepullan tilauskoodi on sama, samoin hinta. Ainoa ero on roosa väri, jota on niin vuoassa kuin päälle ripoteltavassa rae­sokerissakin. Jos pullia jää yli, voi niitä kampanjan jälkeen tarjota edelleen jättämällä roosat elementit pois.

– Kyseessä on avaimet käteen -paketti. Asiakas pystyy kuitenkin räätälöimään kampanjan oman näköisekseen markkinointimateriaalivalinnoilla ja lisärekvisiitalla, kuten myyntipisteeseen sijoitetuilla vaaleanpunaisilla kukilla, kaitaliinoilla ja ilmapalloilla.

Tänä vuonna paistettavan pullan lisäksi on tarjolla myös sulattamalla valmis vaihtoehto.

– Tämä on vastaus kentältä tulleeseen toiveeseen. Kaikissa paikoissa ei ole paistomahdollisuutta, ja halusimme antaa kaikille tilaisuuden tulla mukaan.

Hyvä lisämyyntipiriste

Kymijoen Ravintopalvelut Oy on kampanjassa mukana toista kertaa. Viime vuonna mukana oli kolme ravintolaa Kotkan alueelta ja yksi Kouvolasta. Yksi osallistujista oli keskussairaalan Lounas Koks -ravintola. Pulla oli tarjolla myös kokouskahvituksiin.

– Haimme kampanjan avulla lisämyyntiä henkilöstöravintoloihimme ja otimme pullat vähän riskillä myyntiin. Menekki tuli yllätyksenä, muutamassa paikassa ne loppuivat kesken, kertoo tuotantopäällikkö Jyrki Karppinen.

Kampanjasta tiedotettiin asiakkaille hyvissä ajoin. Ravintoloissa pullat tuotiin esille ständeillä, jotka oli sijoitettu niin, että asiakkaat näkivät ne tullessaan sisään. Lounaan jälkeen moni nappasi ständin edestä pullapussin mukaan.

– Pohdimme aluksi yksittäisten pullien myymistä. Päädyimme kuitenkin siihen, että valmiiksi pakattu pussi helppoon tasahintaan on järkevin vaihtoehto.

Karppisen mukaan pulla on hyvä hyväntekeväisyystuote ja Roosa nauha -keräys jo monelle tuttu. Niinpä riittää, että asia tuodaan toimipisteissä selkeästi esille.

– Pulla oli hyvä keksintö. Kyseessä on tuttu ja turvallinen tuote, joka on nyt hyvällä tavalla tuunattu. Asiakkaiden on helppo lähteä mukaan, sillä kyseessä on pieni kertaluontoinen panos. Kampanja toimi hyvin sekä isoissa että pienemmissä toimipisteissämme.

Tänä vuonna kampanja tullaan toteuttamaan laajemmin. Pullat tulevat myyntiin kaikkiin Kymijoen Ravintopalveluiden toimipisteisiin.

– Kokonaisuus on hyvä: pulla, väri ja kampanjamateriaali. Asiakkailta tuli hyvää palautetta, ja lähdemme todella mielellämme mukaan tänäkin vuonna. Tämä on hyvä lisämyyntipiriste, jolla tehdään samalla hyvää.

Suosittu kokoustarjoilu

Eurestilla on reilut 60 ravintolaa eri puolilla Suomea. Ensimmäisenä vuonna kampanjan pääpaino oli kuitenkin pääkaupunkiseudulla.

– Nyt lähdemme mukaan rohkeammin ja kokeilemme kampanjaa laajemmin. Mukana ovat kaikki ravintolamme, joiden yhteydessä on isompi kahvila tai kahvipiste. Roosa pulla on tarjolla myös kokouspuolella, aluepäällikkö Ville Pyykönen kertoo.

Roosa nauha -pulla on tälläkin kertaa tarjolla yrityksen kahviloissa ja kahvipisteissä päiväpullana. Se on myös yksi kokouksiin tilattavissa olevista tuotteista. Tästä on tullut kiitosta etenkin asiakkailta, joiden oma yritys on mukana kampanjassa.

– Pulla herätti viime vuonna hyvin kiinnostusta. Isoihin tilaisuuksiin ei yleensä tilata pullaa, mutta nyt ei tarvinnut paljon houkutella. Tähän saattoi vaikuttaa se, että kokoustarjoiluja tilaavat henkilöt ovat usein naisia. Kampanjasta muistutettiin kokoustiloissa Teemme hyvää -flyereilla.

Kampanja-aika on Eurestin ravintoloissa tänä vuonna pidempi, ja tuotetta on kaavailtu kuukauden kahvipullaksikin. Pullaa tuodaan erityisen vahvasti esille kampanja-aikaan sijoittuvina Roosa nauha- ja Korvapuusti-päivinä.

Kaikissa tilaisuuksissa ei toki voi olla tarjolla pullaa. Kyseisinä päivinä sitä on kuitenkin luontevaa tarjota kokoustarjoiluiksi. Korvapuustipäiväksi olemme suunnitelleet myös kahden pullan pakkauksia, jotka on helppo ostaa mukaan ja tarjota vaikka henkilökunnalle.

Henkilökunnalta positiivista palautetta

Resteliltä kampanjaan osallistui ensimmäisellä kerralla 50 HelmiSimpukka-ravintolaa ja -kahvilaa ympäri Suomea, nyt hyvän asian puolesta kampanjoidaan myös hotelleissa ja ruokaravintoloissa. Viimeksi tarjolla oli sekä kahvi ja pulla -tarjouksia, että valmiita pullapusseja.

– Mietimme tällä hetkellä lisää erilaisia variaatioita, kuten kahden pullan laatikoita ja pusseja, joissa on kymmenen pullaa. Mukaan lähtee erilaisia toimipisteitä, joten pitää miettiä vaihtoehtoja paikan ja menekin mukaan. Toiveenamme on, että asiakkaat veisivät hyvää viestiä myös eteenpäin, eivätkä ostaisi pullaa pelkästään itselleen, kehityspäällikkö Nina Lyytinen kertoo.

Mainosmateriaalin lisäksi teema näkyi vaaleanpunaisissa kampanjapaidoissa. HelmiSimpukoiden henkilökunta sai itse valita, käyttävätkö he niitä.

– Asiakkaiden lisäksi myös henkilökunnalta tuli hyvää palautetta kampanjasta. On helppo myydä, kun tuote on hyvä ja konsepti loppuun asti mietitty.

Restel saavutti kampanjalle asettamansa kappalemääräisen myyntitavoitteensa. Yritys palkitsi jokaiselta alueelta toimipisteitä, joissa oltiin onnistuttu myynnissä erityisen hyvin.

– Halusimme tsempata henkilökuntaamme tälläkin tavalla.

Kampanja-aika 22.9.–31.10.2016