Sata restonomitarinaa -blogi: Petra Wikström

Petra Wikström on luonut kattavasti uraa hotellialalla. Kiinnostus itsensä ja osaamisensa kehittämiseen on vienyt eteenpäin uralla sekä opintojen aikana, että niiden jälkeen.

– Muistan olleeni 14-vuotias, kun ilmoitin vanhemmilleni yhteisellä lomamatkallamme, että minusta tulee isona hotellinjohtaja, Petra Wikström nauraa.

Lapsuuden unelma toteutui ja sittemmin Wikström on luonut laajasti uraa hotellialalla erilaisissa tehtävissä. Opiskeluaikakaan ei ole tähän poikkeus, sillä suorittaessaan monimuotototeutuksena Hotelli- ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusta, työskenteli hän samalla kokoaikaisesti.

– Kun aloitin opinnot, olin silloisessa Radisson SAS hotellissa vastaanottovirkailijana. Valmistuttuani olin muuttanut Pohjanmaalle Vaasaan, jossa toimin Radisson SAS Royal hotellissa hotellipäällikkönä, Wikström summaa.

Laajasta työkokemuksesta ja hotellialan tuntemuksesta on paljon hyötyä tänäkin päivänä Wikströmin toimiessa Sokotel hotelliyhtiön kehityspäällikkönä.

– Tehtäväni on ohjata koko Sokotelin ravintolatoimintaa sekä hankintoja. Olen muun muassa ollut valitsemassa kaikkiin hotelleihimme uusia hotellitekstiilejä sekä jalkauttamassa ja valmentamassa ravintolapäälliköitämme ja hotellinjohtajia ravintolakaupan strategiahankkeessa, Wikström luettelee.

Vaikka työ on opettanut paljon, on Wikström myös kiitollinen Haagan kampukselta saamiinsa oppeihin.

– Talouden tunnusluvut ja muut tällaiset tiedot opitaan helposti työn ohessa. Hotellialalla tehdään kuitenkin töitä ihmisten kanssa ja ihmisten välityksellä, joten riippumatta siitä, missä asemassa työskentelee, on tärkeä ymmärtää ihmisten käyttäytymistä. Oppi siitä, miten ihmisiä johdetaan ja miten heidät saadaan toimimaan tavoitteen mukaisesti, on aina kiinnostanut minua paljon ja niitä oppeja olen myös hyödyntänyt urallani, Wikström kertoo.

Tutustu Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutukseen.

 

Artikkeli on osa Haaga-Helian Sata restonomitarinaa -kampanjaa.