Digitalisaation vaikutusta julkkiskokkien presenssiin on ollut mielenkiintoista seurata. Ennen muinoin tv-kokkaus oli aina tarkoitushakuista, sillä televisionäkyvyys antoi bisnekseen ja kirjamyyntiin mukavasti buustia. Kaikki hyötyivät: tv-yhtiö, kokki, kansa. Muullekin medialle (printti lähinnä) riitti ammennettavaa tv-julkkiksista.

Nyt on siirrytty ohjatusta julkkiskulttuurista seuraamiskulttuuriin. Sosiaalisesti taitavimmat kokit raportoivat tekemisistään somekanavissa. Joillain toiminnan takana on julkisuuden kaipuu mutta valtaosa tekee mitä tekee koska haluaa niin tehdä – ja vaan viestii siitä, ihan niin kuin oma sukupolvensa viestii 24/7 tekemisistään muutenkin. Netin seuraa minua -nappula on normaalia tätä päivää.

Diginatiivit verkossa

Entisen nuorisolehti Suosikin entinen päätoimittaja Ville Kormilainen kirjoitti taannoin LinkedInissä somekansasta. Hän oli tehnyt seitsemän huomiota Z-sukupolvesta, diginatiiveista, ja sukupolven verkkokäyttäytymisestä.

Yksi Kormilaisen huomio liittyi passiivisuuteen. Allekirjoitan huomion täysin. Tästä porukasta valtaosa tykkää seurata ja  vain olla möllöttää luuri kourassa. Eikä siinä ole mitään pahaa. Aina on ollut erikseen tekijät ja… no, ei-niin-tekijät.

Muutos on seurannan kohteessa. Kun oma ikäryhmäni tuijotti passiivisena Dallasta ja Dynastiaa, tämä porukka snäpchättää, tubettaa ja periskooppaa vertaisryhmäänsä. Televisiota katsoo tuskin kukaan.  Tavallinen ihminen voi olla kuuma somejulkkis. (Kormilainen itse on hyvä esimerkki nuorison mediakäyttäytymisestä: jostain syystä tuhannet nuoret seuraavat hänen Eskomorko-SnapChat-hahmoaan.)

Seuraamisen helppous

Oman huomioni mukaan Z-sukupolvi on ekonomista porukkaa. Tekemisen helppouden maksimointi on yleensä järkevää, vaikka joskus kaltaiseni vanha tiukkapipo sekoittaa sen sluibailuun, löysäilyyn. Nuorten tekemisen perimmäinen pyrkimys on käyttää aika mielekkääseen tekemiseen. Eikä siinä ole mitään vikaa.

Esimerkiksi tubettaminen on hankalampi versio periskooppaamisesta. Oman videon ja videokanavan luominen YouTubeen vaatii suunnittelua. SnapChatissä pikasnäpeissä oma sanoma jää perin lyhyeksi. Siksi povaan Twitterin Periscope-sovellukselle pitkää ikää: Periscope on kiehtovan helppo online-tv-show, jonka kuka tahansa kännykän käyttäjä voi polkaista pystyyn missä vaan, milloin vaan ja kenelle tahansa.

Kaupalliseen käyttöön mara-alalla

Tällä hetkellä Periscopen käyttäjäkunta näyttäisi olevan ympäri maailmaa parinkympin molemmin puolin olevat nuoret, jotka vastaavat kysymyksiin tai hengaavat kotona kavereiden kanssa. Kyse on jaetusta todellisuudesta. Suomessa silti näkyvimpiä periskooppaajia ovat Mikael Jungner, Alexander Stubb ja Tuomas Enbuske. Ihan eri genre.

Odotan innolla ensimmäistä somekokkia, trendiravintolaa, tanssiklubia, joka ottaa Periscopen tehokkaaseen käyttöön. Eikä vain markkinoinnissa, vaan  osana kokonaisvaltaista tekemistä.  ”Etkö päässyt meille tänään? Ei se mitään, tsekkaa ja osallistu meininkiin livenä, mitä täällä tapahtuu ja tule huomenna.”

Työpaikallani Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa alkaa aihetta liippaava hanke The Box, jonka virtuaalitekemisistä keittiössä, ravintoloissa ja hotellihuoneissa kerron vuonna 2016. Nyt toivotan kaikille Aromin lukijoille hyvää joulua ja mainiota vuoden vaihdetta!

t. Eeva

ps. Heräsikö kysymyksiä? Tai haluatko kommentoida? Laita meiliä osoitteeseen: eeva.puhakainen@haaga-helia.fi