SOPP Helsinki teki paluun Rautatientorille

Minikokoinen SOPP lanseerasi Helsingissä uuden konseptin perinteikkäästä olutfestivaalista. Tällä kertaa pienpanimoiden oluista nautittiin koronaviruksen varjossa, mutta mieliala panimoiden keskuudessa oli silti varovaisen toiveikas.

Suuret Oluet – Pienet Panimot (SOPP) -oluttapahtuma järjestettiin Helsingissä jo 17. kerran, mutta tänä vuonna konsepti oli uusi, kaikki järjestelyt tehtiin koronan ehdoilla ja anniskelualue oli pienempi kuin koskaan.

Helsingin SOPP on perinteisesti ollut Suomen suurin olutfestivaali, mutta koronakesänä kaikki on toisin. Itse asiassa tämänkertainen SOPP Helsinki ei ollut  festivaali laisinkaan, eikä edes tapahtuma, vaan kuten SOPP-kiertueen isä Pekka Kääriäinen asian muotoili, kyseessä oli kaksi viikkoa kestävä Suomen suurin pop up -olutterassi.

Toisin sanoen Rautatientorille oli aidattu kahden viikon ajaksi 950 ihmistä vetävä terassialue, jossa valikoidut kotimaiset pienpanimot myivät tuotteitaan omilla tiskeillään. Ensimmäisen viikon jälkeen lähes kaikki myyntipisteet vaihtuivat, joten toisella viikolla päästiin tutustumaan jälleen uusiin panimoihin ja tuotteisiin.

– Kymmenenä päivänä auki oleva terassi kokoaa yhteen oluenystäviä turvallisesti ja vastuullisesti, Kääriäinen totesi avajaispäivän lehdistötilaisuudessa.

Korona on yhteinen huoli

SOPP-terassilla huoli koronan leviämisestä näkyi kaikkialla. Portilla ja eri puolilla aluetta oli tarjolla käsidesiä, lasien huuhtelupisteiltä oltiin poistettu harjat ja panimoiden myyntitiskit oli suojattu pleksein.

Silti tunnelma tiskeillä ja varsinkin niiden takana oli sangen positiivinen. Oluttapahtumiin pääsyä oli odotettu tiskin molemmin puolin ja uutuustuotteet tekivät kauppansa.

– Onhan se hienoa, että olutkesä on saatu viimein käyntiin. Keli on aurinkoinen ja ihmisiäkin näyttäisi olevan ihan mukavasti liikkeellä, sanoi Sonnisaari Panimon toimitusjohtaja Timo Kanniainen.

Sonnisaari selvisi koronan ensimmäisestä aallosta paremmin kuin moni muu, eivätkä pahimmat pelot toteutuneet.

– Oman myymälän myynnillä saimme kohtalaisesti kompensoitua ravintolamyynnin menetystä. Lisäksi meillä on kohtuudella tavaraa myös kauppaketjujen jakelussa, Kanniainen kertoili.

Helsingin SOPP-terassille Sonnisaari toi kahdeksaa eri olutta, joista uutuudet Törky NEIPA ja Veijari Kveik Pale Ale myytiin nopeasti loppuun. Kaikki loputkin oluet myytiin neljässä päivässä tyhjiin, eli tavara loppui hyvissä ajoin ennen lauantaita, session päätöspäivää. Sonnisaari on mainio esimerkki siitä, että hyvin tehty olut myy kuin häkä. Laatu on aina muotia.

Kriisistä voi seurata myös hyvää

Kaikki haastattelemani yrittäjät olivat sitä mieltä, että koronakriisi on pakottanut panimot miettimään liiketoimintoja uudesta näkökulmasta. Se on tuottanut paljon innovaatioita ja entistä syvempää yhteisöllisyyttä. Ne tulevat säilymään myös kriisin jälkeen.

Olarin Panimon lanseeraama tankkituoreen oluen myynti growlereissa on ollut monen pienen panimon pelastus.

– Ajattelutavan muutos on ollut väistämätöntä, Timo Kanniainen totesi ja ennusti, että tulevaisuudessa erilaisiin markkinahäiriöihin osataan varmasti varautua entistä paremmin.

Samaa mietti Ruosniemen Panimon toimitusjohtaja Juho-Matti Karpale.

– Korona on opettanut meitäkin etsimään uusia juttuja ja haastanut kehittämään vaihtoehtoisia tapoja toimia.

Mutta kovin isoa aihetta juhlaan ei vielä ole. Kaiken hyvän pöhinän yllä leijuu epävarmuuden synkkä pilvi, ja haittoihin nähden koronan tuomat hyödyt ovat kuitenkin vain pisara meressä.

Bryggeri Helsingin toimitusjohtaja Olli Majanen listasi koronakriisin positiivisiin vaikutuksiin eri panimoiden tekemät digiloikat ja toimintojen virtaviivaistamiset, joiden hedelmiä korjataan todennäköisesti myös tulevaisuudessa.

Mutta samalla kriisin jättämät haavat ovat syvät ja niistä toipuminen kestää vielä pitkään.

– Bryggeri Helsingin liikevaihdosta suli hetkessä 600 000 euroa pois, Majanen sanoi, mutta samaan hengenvetoon totesi, että heinäkuussa avattu Senaatintorin jättiterassi on ollut kipeästi kaivattu piristysruiske Torikortteleiden panimoravintolalle. Silti päällimmäisenä tunteena on suuri epävarmuus tulevasta, mikä heijastuu muun muassa tuleviin kesätapahtumiin.

– SOPP-kiertueen reissuja Lahteen, Turkuun, Ouluun ja Tampereelle on kiva suunnitella, vaikka niiden toteutumisesta ole mitään varmuutta, mies pohti.

Mutta Helsingin SOPP-terassilla kaikki oli hyvin, ainakin hellelukemia kolkutelleen avajaispäivän lämmössä.

– Tuntuu hyvältä nähdä täällä paljon kollegoja ja asiakkaita, Majanen sanoi ja samalla puki sanoiksi paikan päällä vallitsevan tunnelman.

SOPP-kiertue jatkuu

Lahti 6.–8.8.

Turku 13.–15.8.

Oulu 27.–28.8.

Tampere 10.–12.9.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska