Jani Valtosen ja Aku Ojalan yhteinen työhistoria ulottuu neljännesvuosisadan taakse. Miehiä yhdistää myös rakkaus Amerikan mantereeseen. Vuosi sitten perustetun yrityksen ideologiana on tarjota street foodia South Beachin tunnelmissa.

– Kun korona iski, niin emme kumpikaan halunneet mennä kortistoon nojailemaan. Olimme haaveilleet Miamin ruokakulttuurin tuomisesta street foodin muodossa vuosia, mutta muut kiireet veivät mennessään, Ojala kertoo.

– Puhuimme tästä ensimmäisen kerran kahdeksan vuotta sitten. Muut kiireet venyttivät projektia, ja homma osittain unohtuikin, kunnes lomautukset tulivat. Soiteltiin saman tien ja sille tielle jäätiin, Valtonen lisää.

Inspiraatiota on haettu myös Kaliforniasta. Ojala kertoo, että kävi ajamassa Route 66:n viitisen vuotta sitten ja tutustui samalla muun muassa Santa Monican street foodiin.

 – Food truck industry on siellä ihan eri tasolla. Ruuat ovat ravintolatasoa ja tarjolla on kaikkea mahdollista lobsterista lähtien. Suomessa street food -skene on edelleen suurimmaksi osaksi lapsenkengissä, vaikka street foodia on tehty jo kymmenisen vuotta.

Vauhdikas alku

Valtonen ja Ojala perustivat Happy Days Bros -yrityksen viime toukokuussa ja kävivät Harjavallasta ostamassa vaunun, jota oli käytetty cupcake-kärrynä.

– Rakensimme vaunua meidän tarpeisiin soveltuvaksi muutaman viikon. Teimme grillin, vedimme sähköt sisään ja asensimme jääkaapin ja muun tarvittavan varustuksen. Ja tietysti hoidimme lupa-asiat kuntoon.

Avausviikonlopun viime toukokuussa piti olla pehmeä aloitus, mutta ensimmäisenä päivänä jono oli noin 40 metriä pitkä, seuraavana päivänä vielä pidempi.

– Ensimmäisenä päivänä myimme kaiken kolmessa tunnissa. Valmistelimme yötä vasten seuraavan päivän.

Ruuan laatuun panostetaan todella paljon. Asiakkaan saa palaamaan vain jos ruoka tekee vaikutuksen. Paljon ollaan saatu kanta-asiakkaita, jotka seuraavat mukana meidän kärryn osoitteesta riippumatta. On ollut todella ilahduttavaa nähdä, miten hyvin meidän meininki on vastaanotettu.

Viime kesänä kaksikko kierteli pääkaupunkiseudulla muun muassa K-Markettien edustoilla. Kaksikko haluaa panostaa paitsi ruuan laatuun myös viihdyttävään tunnelmaan.

– Olimme myös muutamissa yksityistilaisuuksissa ja yritysten virkistyspäivillä. Loistavan ruuan lisäksi tarjoilemme samalla ohjelmanumeron. Koko konsepti perustuu yhdistelmään hyvää ruokaa, juomaa ja musiikkia – ammennamme tunnelmaa Miamin South Beachilta.

Kirkkaan turkoosin ruokavaunun pienen sisätilan neliöt on mietitty tarkkaan. Pienestä tilasta on Valtosen mukaan myös hyötyä.

– Ravintolakeittiössä ylimääräiset askeleet ovat ajanhukkaa. Vaunussa niitä ei todellakaan tule, mutta ihmettelemme välillä itsekin, miten hyvin homma toimii näin pienessä tilassa, Valtonen naurahtaa.

Makumatkalle Miamiin

Valtonen kertoo, että heidän havaintojen mukaan Etelä-Suomessa ei ole yhtään kunnon pihvejä tarjoavaa street food -vaunua, joten siihen haluttiin tehdä muutos.

– Me lähdimme siitä, että teemme sellaista ruokaa mistä itse pidämme. Meidän päätuote on ollut grillattu flank steak, joka höystetään miamilaisella makumaailmalla. Pihveissä on carne asada -marinadi, kastikkeeksi tulee chimichurria ja dipiksi vielä chipotle-majoneesi, joka valmistetaan aidoista meksikolaisista savuchileistä.

Miamin ruokakulttuuri on saanut vahvasti vaikutteita Karibian alueelta ja Latinalaisesta Amerikasta ja se näkyy selvästi annoksissa.

– Cheese Burgerin otimme mukaan siksi, että se maistuu kaikille, mutta siihenkin halusimme tuoda Miamin twistiä. Hampurilaispihvit jauhetaan meidän ohjeiden mukaan 100-prosenttisesta Black Angus -naudanlihasta. Lihat maustetaan aina vasta grillissä, mausteeksi käytetään omatekoista pekoni-rosmariini-suolaa. Pihvin päälle tulee myös chimichurria ja mikäs olisi sen enempää miamilaista. Sitten vielä Halmeen briossit ja chipotle-majoneesia niin komeus on valmis. Jengi on tykännyt kovasti, ja burgeri nousikin nopeasti meidän myydyimmäksi tuotteeksi.

– Lisäksi valikoimassamme on friteerattua kanaa, New York -juustokakkua jälkkäriksi, vegevaihtarina on grillattu Halloumi Burger. Uutuutena listalle tuli juuri Key West Garlic Burger.

– Teemme kastikkeista lähtien kaiken itse. Erikoisruokavaliot ovat vahvasti tätä päivää ja ne on myös huomioitu, esimerkiksi friteeratut kanat siivutetaan kanafileestä ja leivitetään omassa maustesekoituksessa ja nachomuruissa. Näin syntyy maukas, rapea ja täysin gluteeniton herkku. Myös South Beach Churasco ja juustokakku ovat gluteenittomia, kaikki annokset on myös laktoosittomia. Ainoas-taan briossisämpylät tilataan espoolaiselta Halmeen Leipomolta.

– Me emme ole leipureita. Kaikessa pyrimme suosimaan paikallisia lähituottajia, esimerkiksi lihat toimittaa espoolainen Expert Foods.

Lisäksi listalla on Happy Juice, joka on Happy Days Brosin oma versio virgin mojitosta.

– Happy Juice on itse tehty limeä, minttua ja ruokosokeria sisältävä raikas juomasekoitus. Rommia emme voi valitettavasti sekaan laittaa. Liikkuvaan kärryyn ei saa anniskeluoikeuksia, sillä ne ovat aina paikkakohtaiset.

Kantapään kautta

Ruokavaunun liiketoiminnasta eli liikkuvasta elintarviketoiminnasta tehdään rekisteröinti-ilmoitus toiminnan aloittamisesta kotikunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle, ihan samaan tapaan kuin pysyvästä ravintolatoiminnasta.

 – Saimme luvan nopeasti ja myös täydet pisteet viranomaiselta. Toki tiesimme etukäteen, millaiset vaatimukset pitää täyttää, ja se helpotti prosessia. Espoossa ei esimerkiksi saa olla hiiligrilliä missään liikkuvassa ruokakärryssä, Valtonen sanoo.

Asioita on opittu myös kantapään kautta.

– Hankimme juuri testiin uuden induktiofritin ja se ei toiminutkaan kuten odotimme. Nachomuruissa friteerattujen kanafileiden valmistaminen ei onnistunut toivotulla tavalla.

Raaka-aineet pidetään viileänä sekä vaunuun sijoitetussa jääkaapissa että vetoauton kylmäsäilytyslaatikoissa.

 – Lihan säilytyksen kanssa olemme tietysti erityisen tarkkoja. Tarkkailemme lämpötilaa koko ajan, että se pysyttelee 1–2 asteessa.

Puskaradio toimii

Yhteistyö muutamien K-Market-kauppiaiden kanssa alkoi puskaradion kautta.

– Puskaradio ja some ovat toimineet hyvin. Ei ole tarvinnut lähteä juurikaan Espoota edemmäs kalaan. Homma toimii täällä hyvin, sillä kaupungissa on paljon lähiöitä, joissa ei ole juurikaan palveluita. Käymme toki muuallakin välillä, esimerkiksi Hyvinkäällä vierailimme muutama viikko sitten, ja Helsingin puolelle parkkeeraamme ajoittain.

Lähitulevaisuuden suunnitelmissa on hankkia toinen ruokavaunu, ja lisäksi kaksikko etsii parhaillaan ravintolatilaa. Visio ravintolasta on jo olemassa.

– Meillä on etsinnässä tällä hetkellä ravintolatila, joka toimisi samalla valmistuskeittiönä. Suunnitelmissamme on Happy Daysin tyylinen moderni diner-ravintola, missä olisi pitkä tiski, mustavalkoinen ruutulattia, avokeittiö ja jukeboxi soittamassa tunnelmaan kuuluvaa musiikkia, Ojala visioi.

Ruokavaunujen kanssa mennään sinne, missä asiakkaat ovat.

– Korona-aikana on ollut tietysti ensisijaista mennä sinne, missä asiakkaat ovat, mutta jatkamme samalla mallilla myös tulevaisuudessa. Olemme keränneet viimeisen vuoden aikana arvokasta tietoa eri sijainneista.

Ruokavaunun kapasiteetti on noin sata annosta päivässä.

– Menekki vaihtelee päivä- ja paikkakohtaisesti todella paljon. Välillä se on isokin haaste, mutta asiakkaat ovat olleet todella ymmärtäväisiä, jos tavara on loppunut kesken. Kun menemme uuteen paikkaan, on todella vaikeaa arvioida annosten menekkiä. Välillä olemme myyneet kaiken loppuun.

Joustavaa liikkumista

Lupa-asiat viranomaisten ja kuntien kanssa ovat Valtosen mukaan kohtuullisen yksinkertaisia.

– Espoossa on päivä- ja kuukausivuokrapaikat. Päivävuokraus on tosin todella kallista, päivä maksaa enemmän kuin kokonainen kuukausi. Helsingissä voi hakea ketterän kioskin lupaa, jonka arvonlisätön hinta on 1 500 euroa vuodessa tai 200 euroa kuussa.

Myyntipaikkojen sijainnit suunnitellaan muutamaa viikkoa etukäteen.

– Viime kesänä olimme muun muassa kuukauden Saunalahden torilla, Helsingissä olemme olleet muutamassa paikassa. Lähinnä menemme sinne, mihin ihmiset toivovat meitä.

Julkaistu Aromissa 4-5/21.

 

Tilaa Aromi!

Tilaa digilehti!