Suomi on maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa Aus der Wildnis - eli Villistä luonnosta -teemalla. Yli 80 yritystä eri puolilta maata tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille.

Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille ja houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää, 1 700 näytteilleasettajaa ja 4 000 median edustajaa 65 maasta.

– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten kuluttajien ja matkailijoiden sydämet omilla valttikorteillaan. Niitä ovat luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuulliset tuotantotavat sekä innovatiiviset, huippulaadukkaat ja maukkaat ruuat ja juomat yhdistettynä ripauksella villiä eksotiikkaa, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.

– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. On kunnioitettavaa, että tuottajat ja toisaalta pk-yrityksemme ovat ottaneet rohkeasti vahvan roolin suomalaisen osaamisen ja puhtaan ruuan näkyväksi tekemisessä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä

Messuilla tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Altia, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery Company, Laihian Mallas ja Lomalaidun. Omilla alueosastoillaan mukana ovat Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten läntinen järvialue, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. 

Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet – Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita. Ohjelmalavalla esitetään päivittäin suomalaista musiikkia ja muuta ohjelmaa.

Grüne Woche on myös kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään päivittäin lehdistötilaisuuksia eri teemoista ja tavataan päättäjiä. Business Finlandin Food from Finland -vientiohjelma järjestää tilaisuuden ammattiostajille yhdessä Suomen Saksan suurlähetystön kanssa. Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi-kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa.

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n ja Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi.