Brightin markkinointijohtaja ja Avitan hallituksen jäsen Juho Hiidenmaa kertoo ripeistä toimista, joihin ryhdyttiin Brightin toimitusjohtaja Jarno Uusitalon ja Tapauksen toimitusjohtajan Timo Aallon johdolla. Tällä hetkellä yhteisössä on 102 yritystä. Yritysten etua lobbaa politiikan parissa työskennellyt ja verkostoitunut Riina Nevamäki

– Olemme tehneet taustalla kovasti työtä sen eteen, että tapahtumateollisuuden tekijät eivät jää tyhjän päälle ja jotta ala saadaan elvytettyä mahdollisimman nopeasti tämän tilanteen mentyä ohitse. Valtiovalta toikin jo helpotusta freelancereille ja yksinyrittäjille antamalla heille oikeuden työttömyysturvaan. Heidän tulotasoonsa tämä kriisi vaikuttaa välittömästi. 

Katse on tällä hetkellä seuraavalla askelmalla eli miten bisnes saadaan raiteilleen kriisin jälkeen.

Hiidenmaa kertoo, että työn alla on malli, missä valtiovalta tukisi tapahtumien järjestämistä. 

Juho Hiidenmaa

– Katse on tällä hetkellä seuraavalla askelmalla eli miten bisnes saadaan raiteilleen kriisin jälkeen. Tulemme esittämään mallia, missä valtiovalta tukee tapahtumien järjestämistä. Käytännössä kyse olisi esimerkiksi verovähennyksestä, joka koituisi yritykselle tapahtuman järjestämisestä ja palveluiden ostamisesta. Sitä kautta kustannus olisi yritykselle normaalia matalampi. Tähän haetaan erilaisia vaihtoehtoja ja malleja yhdessä ydintiimin ja koko yhteisön voimin.

Lobbauksen kohteena on ollut myös alan vaikuttavuus yhteiskunnalle. 

– Olemme lisänneet alan tunnettuutta ja tietoisuutta ammattilaisista, jotka työskentelevät alalla. Tapahtuma ei synny itsestään, kokonaisuus vaatii monen alan osaajia: toimistoja, suunnittelijoita, somistajia, kalustevuokraajia, somisteiden rakentejia, artisteja, puhujia, av-tekniikan tuottajia. Kaikilta näiltä on nyt peruttu käytännössä kaikki kevään työt.

Virtuaalisuus myös tulevaisuutta

Erilaisia virtuaalisia tapahtumia järjestetään nyt ennätystahtiin. 

– Tänä aikana kun tapahtumia ei järjestetä lainkaan, on trendinä virtuaaliset tapahtumat. Emme vielä tiedä, kuinka paljon se alaa auttaa, mutta uskon, että ne tulevat vaikuttamaan pidemmällä aikavälillä koko alaan, muun muassa siten, että virtuaalisia ympäristöjä ja osanottajia tulee olemaan enemmän mukana myös perinteisissä tapahtumissa kun niitä aletaan uudelleen järjestämään.

Hiidenmaa muistuttaa, että ihmisillä on luontainen tarve kohdata toisiaan. 

– Virtuaalisten työkalujen kautta saamme tyydytettyä tätä tarvetta jollain tasolla ja sen arvo on nyt korkea. Haluamme uskoa, että kun tästä pandemiasta pääsemme eroon, kohtaamisen arvo on jopa suurempi kuin aikaisemmin. 

Pelon lietsonta on turhaa

Tapahtumateollisuudessa tilannetta katsotaan siitä näkökulmasta, että normaali elämä jatkuu 31.5. jälkeen. Hiidenmaa on sitä mieltä, että medialla on suuri vastuu siitä, millaisia mielikuvia ihmisten mieliin maalaillaan. 

– Pelon lietsonta ja tarpeettoman negatiivinen sensaatioon perustuva uutisointi tekee yhteiskunnalle pelkästään hallaa. Meidän on edettävä päivä kerrallaa tässä hetkessä. Ensisijaisesti keskitytään ihmisten terveyden turvaamiseen, toimeentulon ylläpitoon, yritysten pystyssä pitämiseen ja siihen, miten toiminta saadaan normalisoitua mahdollisimman nopeasti, kun tilanne päättyy.

Hiidenmaa painottaa yhteistyön tärkeyttä. 

– Meidän näkemys on, että olemme jo onnistuneet tekemään hyviä asioita. Tilanne on paha alalla, mutta niin se on monella muullakin. Yhteistyö on tärkeää. Tämä tulee muokkaamaan alaa ja tekemistä pitkäksi aikaa. 

Hiidenmaa muistuttaa, että kriisin jälkeen kehitysaskeleen ovat mahdollisia.

– Emme jää tuleen makaamaan. Yritämme katsoa positiivisin silmin, mitä kulman takana odottaa.

Ryhmän tekemä kannanotto löytyy täältä.

Mukana ydinryhmässä on:

Jarno Uusitalo, Bright

Timo Aalto, Tapaus

Jyrki Aittola, Wolttigroup

Mikko Leisti, Pluto Finland

Ninni Arion, Wulff Entre

Anita Truong-Holm ja Risto Oksanen, SJTM Ry

 

Juttua muokattu 25.3.: Lisätty linkki kannanottoon ja ydinryhmän jäsenet.