Sahar Hashemi.

Vahvan teekulttuurin briteistä on muutamassa vuosikymmenessä tullut kahvikansaa. Isossa-Britanniassa ennustetaan olevan 22 000 kahvibaaria ensi vuoteen mennessä. Jo nyt britit juovat päivittäin noin 95 miljoonaa kahvikupillista.

Sahar Hashemi, OBE, on yksi muutoksen alullepanijoista. Vuonna 1995 hän perusti veljensä Bobbyn kanssa Ison-Britannian ensimmäisen amerikkalaistyylisen kahvilaketjun. Coffee Republic kasvoi nopeasti yhdestä lontoolaiskahvilasta valtakatujen brändiksi.

– Yrittäjyyteni avain oli, että rakastan kahvibaareja. Pitää löytää jotain, johon itsellä on intohimo, hän sanoo.

Hashemit myivät kahvibaarinsa vuona 2001, jolloin niitä oli 108 ja ketju teki 30 miljoonan punnan liikevaihtoa.

– Coffee Republic kasvoi niin isoksi, että meille sanottiin, ettemme voi toimia enää kuin start up -yritys. Täytyy aikuistua.

Jälkikäteen Hashemi on kertonut katuneensa myyntiä, vaikka se takasi hänelle taloudellisen riippumattomuuden. Muutamassa vuodessa perustajien lähdön jälkeen ketju oli vaikeuksissa, ja ajautui selvitystilaan.

– Kun pukumiehet tulivat sisään, kulttuurin muutoksen saattoi nähdä. Kyse ei ollut enää asiakkaasta, vaan prosessista, Sahar Hashemi sanoo.

Kolme kirjainta hänen nimensä perässä viittaavat Brittiläisen imperiumin ritarikunnan upseerin kunniamerkkiin, jolla kuningatar palkitsi Hashemin vuonna 2012. Hän on toiminut Ison-Britannian hallituksen yrittäjyysfoorumissa.

Start up -henkeä isoihinkin yrityksiin

Sahar Hashemi jatkoi start up -yrittäjänä perustamalla sokerittomia makeisia myyvän Skinny Candy -ketjun 2005. Hän myi omistuksestaan puolet Glistenille vuonna 2007.

Hänen ensimmäinen kirjansa kertoo lakinaisen heittäytymisestä kahvilayrittäjäksi ja pyrkii nimensä mukaisesti vakuuttamaan lukijalle, ettei yrittäjyys edellytä synnynnäistä erityislaatua. Kuudelle kielelle käännetty Anyone Can Do It (2003) ylsi aikanaan Amazonin myydyimmäksi bisneskirjaksi.

Parhaillaan painossa oleva kolmas kirja Start Up Forever painottaa start up -mentaliteetin merkitystä kaikessa yritystoiminnassa. Suosituksi puhujaksi noussut Sahar Hashemi esiintyykin enimmäkseen suurten yritysten tilaisuuksissa.

– Isot yritykset keskittyvät sisäiseen byrokratiaansa, jolloin asiakas päätyy ulkokehälle. Yrittäjämäinen painotus tulee siitä, että liiketoimintaa katsotaan asiakkaan näkökulmasta, hän sanoo.

Hashemin mukaan jokaisen yrityksen on oltava päivittäin start up -moodissa, koska kuluttajatottumukset ja toimintaympäristö muuttuvat niin nopeasti.

– Yrittäjämäisesti ajattelevien lahjakkuuksien ei pitäisi joutua lähtemään suuryrityksistä saavuttaakseen tavoitteensa.

Hashemi puhuu mielellään myös yksityiskohtien merkityksestä.

– Jokainen yksityiskohta, jonka asiakas näkee, on tärkeä. Yritys on yksityiskohtien summa, hän sanoo.

Sahar Hashemin vierailu Update Forum of Restaurant Business -tapahtumassa on hänen ensimmäinen puhujaesiintymisensä Suomessa. Hänen esiintymistyyliään luonnehditaan henkilökohtaiseksi ja tunteisiin vetoavaksi.

updateforum.fi