The Pantry mullistaa käsityksen lounasravintolasta

Share Company on erikoistunut cateringiin, mutta myös lounas on Peter Walchille tuttu tuote. Kun tietää, mitä tekee ja on hyvät kumppanit, voi laittaa kaiken uusiksi, osoittaa rohkeasti koronan toisen aallon keskelle avautunut The Pantry. Laitekumppanina ravintolalla on Electrolux Professional.

Ruoholahden toimistoalueella on etätyösuositusten takia tavanomaista rauhallisempaa, mikä on suonut lokakuussa avautuneelle The Pantrylle pehmeän alun.

The Pantryn idea, tilauksesta nostettavat lautasannokset, on kuin luotu korona-aikaan. Itsepalvelukassan kautta ravintolaan astuva asiakas näkee, miten kokki viimeistelee avokeittiössä annoksen ja ojentaa sen tarjolle.

Sisääntulossa on monta asiaa, joita The Pantryssa on pohdittu huolella. Henkilökuntaa ei sidota kassatyöhön, koska kone osaa hoitaa sen. Näin työntekijöillä on enemmän aikaa keskittyä olennaiseen: seurustella, suositella ruokia ja havainnoida, että kaikki sujuu kuten on tarkoitettu.

Ekologisuussyistä The Pantry ei laita tarjolle salaattipöytää tai leipiä, vaan annoksen oheen kuuluu runsas lisäkesalaatti. Toimitusjohtaja Peter Walch kertoo, että näin säästetään työn määrässä ja ennen kaikkea vältetään hävikkiä. Ratkaisun ansiosta voidaan panostaa isommin pääraaka-aineiden hankintaan.

– Tämä mahdollistaa sen, että meillä voi olla esimerkiksi tuoretta siikaa. Ei tietenkään joka päivä, mutta pystymme hankkimaan sellaisia raaka-aineita, joihin ei lounasravintoloissa ole totuttu.

Ruokalista on lyhyt: kolme annosta päivittäin. Kuukaudessa on noin 60 uutta à la carte -annosta ja viikossa 15 uutta annosta: kala-, kasvis- ja liha-annos joka päivä. Viikoksi kerrallaan laadittava lista ammentaa ideoita maailmalta, joten suomalaiset raaka-aineet jalostuvat aina eri tavalla.

– Teemme 90-prosenttisesti kaiken itse alusta asti: kastikkeet, green curryt ja niin edelleen. Meillä ei ole vain yhden alueen ruokaa, vaan pitää olla paljon mielikuvitusta ja raaka-ainetietoutta, kun on koko maailma auki ja kolme teemaa per viikko. Teemat voivat olla vaikka Lappi, Salzburg ja Etelä-Afrikka, Walch kertoo.

Tärkeä cateringista saatu oppi on se, että yhdessä annoksessa on aina korkeintaan kolme nostoa.

– Kolmen komponentin annos helpottaa logistiikkaa. Olemme laskeneet, että pystymme tekemään 200 lautasannosta hyvällä tahdilla 1,5 tunnin aikana ilman ongelmia, Walch huomauttaa.

Talon linja on rohkea

Walch on luonut The Pantrylle muutamia tavallisesta poikkeavia suuntaviivoja.

– Joka päivä juuri ennen avaamista teemme annokset ja henkilökunta maistaa ja kommentoi ne. Käymme läpi annosten koon ja maun, ja voimme vielä siinä vaiheessa reagoida, jos niissä on jotain korjattavaa.

Päivittäin valmistettavien annosten määrää on rajattu.

– Meillä on rohkea linja myös siinä, että valmistamme vain tietyn määrän annoksia. Ruokaa ei tehdä loputtomasti! Siinä on omat riskinsä, mutta olemme hyviä arvioimaan menekin, kertoo markkinointipäällikkö Erika Kaipainen.

Keittiöpäällikkö Pekka Tuomisto huomauttaa, että koronan myötä toiminnan tarkkuus on noussut uuteen arvoon:

– Nykyään lasken tiukasti, mitä raaka-aineita voin tilata. Ennen olisin tilannut vähän enemmän, laskematta niin tarkkaan. Tästä jää hyvä rutiini.

Oikein mitoitetut lautasannokset ehkäisevät osaltaan hävikin syntyä. Kun vielä ylimääräiset annokset on saatu kaupiteltua ResQ:n kautta, on ravintolan hävikki usein pyöreä nolla.

Toimitusjohtajan mukaan rohkea linja sopii tähän aikaan.

– Seisomme tämän linjan takana. Uskoisin koko maailman muuttuvan koronan myötä, ja meidän linjamme ilman buffet’ta on hyvä vastaus muutokseen, Walch sanoo.

The Pantry on suunniteltu palvelemaan 250 lounasasiakasta lyhyessä ajassa, klo 11-13.30.

Electrolux Professional suosittelee sopivat laitteet

Parikymppisenä Suomeen muuttanut Peter Walch on toiminut 16 vuotta yrittäjänä. Share Company sai vihiä Ruoholahden liiketilasta reilu vuosi sitten ja jätti tarjouksensa ennen pandemiaa.

Electrolux Professional on ainutlaatuinen yritys, jonka omassa tuotannossa on ammattikeittiölaitteita, kahvinvalmistus- ja juomalaitteita sekä ammattipesulakoneita. Omalla tuotannolla ja tuotekehityksellä pystytään takaamaan, että asiakkaiden tarpeet ovat aina etusijalla. Electrolux Professionalin Suomen organisaatio on ollut vahvasti mukana uusimpien tuotteiden kehityksessä, joten viesti Suomen markkinoiden tarpeista kulkee suoraan tehtaalle.

Tuote- ja markkinointipäällikkö Timo Aho kiittää pitkäjänteistä yhteistyötä Peter Walchin kanssa.

– The Pantry on meidän yhdessä rakentama paikka. Tärkeintä on asiakkaan kuuntelu ja oikean kokonaisratkaisun löytäminen palvelemaan asiakkaan tarpeita, Aho toteaa.

Walch toteaa, että kun tekee ruokaa, tarvitsee yhteistyökumppaneita, jotka ymmärtävät mitä teet.

– Olen ollut avaamassa myös hotellia ja risteilylaivaa. Tämä projekti oli helpoimpia – ei tullut kertaakaan stressiä. Myöhästyimme vain viikolla tavoitteesta, mutta laitteet olivat ajoissa, Walch naurahtaa.

Walchilla oli vahva näkemys, mitä nimenomaan tässä ravintolassa tarvitaan. Suunnittelupalvelu kuului keittiön hintaan.

– Electrolux Professional teki meille nyt neljännen keittiön, tai oikeastaan kaksi: meillä on sekä esivalmistelukeittiö että avokeittiö salissa. Kokit eivät kuulu taakse vaan eteen!

Tärkeintä on, että laitteet sopivat valittuun konseptiin. Yksi laitetoimittajan tärkeimmistä ominaisuuksista on kartoittaa ja suunnitella oikeat laitteet palvelemaan asiakkaan toimintatapaa. Kaikkea palloteltiin yhdessä tavoitteena luoda paras flow keittiöön. Lisäksi jokaisen laitteen on oltava helposti siirrettävissä.

– Jos joku laite ei toimi tai on väärässä paikassa, en halua olla kiinni siinä. Laitteilla on voitava tehdä monia eri ruokia tai kokonaisuuksia, Walch summaa.

Kumppanille on mieluisaa nähdä, miten uuden ajan lounasravintola vie lounaan uudelle tasolle.

– Tämä on à la carte -tason ruokaa, voisin hyvin tuoda tänne asiakkaan. The Pantry on tyylikkäästi toteutettu: maksat itsepalvelukassalla ja annos nostetaan silmiesi edessä. Tämä kaikki osoittaa, että asiat oikein hoitamalla voimme nauttia hyvästä ruoasta tälläkin hetkellä, Aho kehaisee.

À la carte -tyyliä korostavat huolella valikoidut astiat. Kolmen eri kumppanin valikoimista on poimittu kuusi settiä lautasia, joista valitaan kunkin päivän ruoille sopivat. Pieni askel arjen yläpuolelle tämäkin.

Ravintolan arkipäivässä Electrolux Professional on mukana kaikessa, missä asiakas kaipaa apua. Nykyaikaiset laitteet voi huoltaa etänä, tai ainakin vianselvitys kannattaa hoitaa digitekniikkaa hyödyntäen. Digitaalisuutta kannattaa hyödyntää myös viattomassa arjessa: uudet uunit ja tehojäähdytyslaitteet voidaan yhdistää kommunikoimaan keskenään ja oikein ohjelmoituina ne auttavat esivalmisteluissa niin, että kokki voi aloittaa työpäivänsä vähän myöhemmin.

Walch toteaa tietävänsä, että jotkut pitävät avausta keskellä koronaa hulluna.

– Jos kaikki menevät pöydän alle piiloon odottamaan, että tämä menee ohi, kehitys ei mene eteenpäin. Asioita pitää nyt vain tehdä jollain tavalla. Pyrimme olemaan esimerkkinä, ja toivon, että kaikki pärjäävät pandemian yli. Jokainen ravintoloitsija joutuu sparraamaan, ja jokaista tarvitaan, niin kebabia kuin fine diningia!

 

SHARE COMPANY

  • Share Catering
  • Kilta-Sali
  • Metropol Hietaniemi
  • The Pantry
  • Taito Cafe
  • Sweet Pepper Catering
  • Bodomin Kartano
  • Soutupaviljonki
  • Sinne Catering
  • Sinne Porvoo
  • Fabriken

ELECTROLUX PROFESSIONAL

Electrolux Professional on yksi johtavista ammattikeittiö-, juoma- ja pesularatkaisujen valmistajista, joka palvelee laajaa asiakaskuntaa maailmanlaajuisesti. Laitteet on suunniteltu toimimaan yhdessä, ja niiden käyttöliittymät ja käytön logiikka tukevat toisiaan ja luovat lisäarvoa päivittäisiin toimintoihin. Suomessa Electrolux Professional Oy palvelee asiakkaitaan vuosikymmenien kokemuksella. Yrityksen luomat kokonaisvaltaiset ratkaisut luovat tuottavampia työympäristöjä ja tekevät hyvää ympäristölle.

Sulje mainos Tilaa Aromi