Tiedostava juominen luo ravintoloille uuden markkinaraon

Isossa-Britanniassa alkoholin kulutus on selvässä laskussa, etenkin nuorison parissa. Se ei ole kuitenkaan uhka ravintolabisnekselle – pikemminkin mahdollisuus, väittää tiedostavan juomisen liike Club Soda.

Laura Willoughby ja Jussi Tolvi.

Nykynuoriso ei juo edeltävien sukupolvien tapaan. Esimerkiksi Ison-Britannian tilastokeskuksen mukaan 16–24-vuotiaat ovat saarivaltion vähiten alkoholia käyttävä ikäryhmä.

Motiivina alkoholista kieltäytymiseen on nykyisin terveystietoisuuden lisäksi kova tarve kontrolloida sekä elämäänsä että imagoaan. Maailma koetaan entistä epävarmempana, joten on tärkeää olla tehokas ja näkyä edustavana sosiaalisessa mediassa.

– Eikä ilmiössä kyse ole pelkästään nuorista. Myös me keski-ikäiset olemme raitistumassa, sanoo Club Soda -yhteisön perustaja ja veturi Laura Willoughby.

Tilastot paljastavatkin, että vuoden 2005 jälkeen alkoholista täysin kieltäytyvien määrä on Briteissä kasvanut kahdella prosentilla, ollen nyt noin 20 prosenttia aikuisväestöstä. Vielä paljon tätä suurempi määrä on rajoittanut alkoholinkulutustaan.

– Esimerkiksi yksi seitsemästä pubissa tai baarissa kävijöistäkään ei juo alkoholia lainkaan, Willoughby tietää.

Alkoholittomilla juomilla lisää myyntiä

Laura Willoughby lopetti juomisen kokonaan kuusi ja puoli vuotta sitten. Ei siksi, että olisi ollut pahasti alkoholisoitunut, vaan huomattuaan, että kohtuukäyttö oli hänelle vaikeaa. Hän halusi parantaa elämänlaatuaan ja elää terveellisemmin.

– Eihän siinä ole mitään järkeä, että nakertaa lehtikaalia ja lenkkeilee, ja sitten iltaisin kumoaa pullollisen viiniä.

Silloin Willoughby tajusi, että tarvittaisiin jotain, joka auttaisi hänenlaisiaan tekemään muutoksia

juomatapoihinsa. Eli heitä, jotka eivät tarvitse varsinaista vieroitushoitoa, vaan yhteisöllistä, rentoa tukea ja inspiraatiota. Vähän samanlaista tsemppausta kuin esimerkiksi laihdutus- tai fitness-klubeissa ja -yhteisöissä.

Syntyi Club Soda – sosiaalinen liike ja yhteisö, jonka tarkoituksena on tukea ja innostaa paitsi heitä, jotka haluavat lopettaa juomisen kokonaan, myös henkilöitä, jotka haluavat vähentää juomistaan.

Samalla se tähtää siihen, että muutos alkaisi näkyä vahvemmin myös baarien valikoimissa.

– Jos ei juo alkoholia, on ollut melko harvinaista saada kunnon palvelua ravintoloissa. Tarjolla on ehkä kokista tai pahimmillaan hanavettä, eikä henkilökunta panosta palveluun. Ravintoloiden tulisi tajuta, että heillä on uusi, kasvava asiakasryhmä ja sen myötä uusi markkinarako, johon panostaa laatujuomilla. Jos vaikkapa menee syömään hienosti, eikä halua viiniä, pitäisi saada automaattisesti suositus joistakin hyvistä alkoholittomista vaihtoehdoista. Myös niillä voi tehdä myyntiä.

Willoughby muistuttaa, että nykyisin ihmiset satsaavat yhä enemmän määrän sijaan laatuun ja metsästävät kokemuksia. Useam­man halvan tuopillisen sijaan he haluavat pari näyttävää drinkkiä, joita on kiva insta­grammata.

 

Opas kertoo alkoholittomien juomien keitaat

Club Sodaa oli perustamassa myös Jussi Tolvi, Lontooseen toistakymmentä vuotta sitten muuttanut Turun ekonomisti. Tolvi ei ole niin sanottu teetotal eli täysin alkoholista pidättäytyvä, vaan silloin tällöin lasillisen tai pari nauttiva kohtuukäyttäjä. Hän ajautui Club Sodan pariin käytyään treffeillä Laura Willoughbyn kanssa ja lupautuessaan pariksi päiväksi töihin – mikä sitten johtikin kokopäiväiseen tiedostavan juomisen edistämiseen.

Miltei ensitöikseen Tolvi oli toteuttamassa vuonna 2015 tutkimusta, miksi ravintoloissa palvelu on niin heikkoa asiakkaille, jotka eivät juo alkoholia, ja miten tilannetta voisi parantaa. Syntyi Nudging Pubs -raportti, joka pitää sisällään toimenpide-ehdotuksia niin ravintoloille kuin asiakkaillekin.

Selvityksen mukaan olennaista on edistää hyviä käytäntöjä, eli laittaa hyvää sanaa liikkeelle. Tätä Club Soda tekee itse esimerkiksi ylläpitämällä verkkoon rakentamaansa pubiopasta, johon on listattu yritykset, joissa on hyväksi todettu alkoholittomien juomien valikoima. Siinä on jo noin 3 000 pubia ja ravintolaa Isosta-Britanniasta.

– Ravintolat tuntuvat lähtevän innokkaasti mukaan. Ne voivat itse liittyä verkostoon ja listata oppaaseen kaikki alkoholittomat juomansa. Oppaasta löytyy lisätietoa myös juomista. Ravintolat saavat tähtiluokituksen valikoimansa mukaan, joten se toki kannustaa valikoiman laajentamiseen, Tolvi kertoo.

Hän uskoo, että ravintolamaailman ja juomateollisuuden myönteiseen asenteeseen Club Sodaa kohtaan vaikuttaa se, että liike ei julista alkoholia pannaan.

Baarit tapaamispaikkoina – myös ilman alkoholia

Club Soda alkoi virtuaalisena klubina, mutta hyvin nopeasti jäsenet alkoivat kokoontua myös fyysisesti pubeissa ja baareissa. Club Sodan tapaamiset järjestetään usein ravintoloissa, oluthanojen ja drinkkien äärellä. Tarkoituksena kun ei ole lopettaa sosiaalista elämää tai baarissa käymistä, vaan päinvastoin: osoittaa hauskanpito ilman viinaa on teeskentelyä -sanonta vääräksi.

Nykyisin Club Soda määrittää itsensä pieneksi sosiaaliseksi startup-yritykseksi ja järjestää monenlaista toimintaa sekä verkossa että livenä. Tarjolla on kursseja, työpajoja, pubikierroksia, maistelutilaisuuksia ja festareita. Jäseniä Club Sodalla on jo yli 30 000 ja uusia liittyy joka viikko, ympäri maailmaa.

– Tavoitteenamme on luoda maailma, jossa kukaan ei tunne oloaan vieraaksi, vaikka ei juo. Haluamme tehdä yhteiskunnasta hieman vähemmän alkoholikeskeisen, Willoughby ja Tolvi toteavat.

Mindful drinking -festarit

Club Soda on järjestänyt Lontoossa jo neljä Mindful drinking -festivaalia. Tapahtumassa on esillä erilaisia alkoholittomia ja vain vähän alkoholia sisältäviä juomia. Mukana on niin oluita, siidereitä, viinejä, mocktaileja kuin virvoitusjuomia.

Festareiden suosio kasvaa vuosi vuodelta. Viime keväänä festarivieraiden määrä nousi yli 10 000:een kahden päivän aikana. Näytteilleasettajia oli yli 40 ja esillä noin 60 brändiä.

mindfuldrinkingfestival.com

nudgingpubs.uk

clubsodaguide.com

Julkaistu Aromissa 6/2019.