Tiedostavan kuluttajan valinnoissa on voimaa

Vastuullisen, kestävän ja terveellisen elämäntyylin kuluttaja on tunnistettu tutkimuksissa jo 90-luvulla Yhdysvalloissa ja Japanissa. Tämä, noin 30 vuotta sitten merkille pantu kuluttajaryhmä on jatkanut tasaista kasvuaan siitä lähtien eikä loppua näy.

Tiedon lisääntyminen on paljastanut riistoa ja ruokaväärennöksiä ruokatuotannossa, mistä on seurannut luottamuspulaa. Vastuullinen kuluttaja vaatii läpinäkyvyyttä, sillä hän ei halua kulutuksellaan lisätä epäoikeudenmukaisuutta maailmaan.

Useiden kuluttajien kohdalla on kysymys paljon suuremmista asioista kuin yksittäisistä raaka-aineista. Jos käytät aasialaista kanaa, mistä kuluttaja voi tietää miten broileri on elämänsä elänyt, kun ruokaskandaaleilta ei ole täälläkään vältytty? Paljonko antibiootteja on syötetty, entä rehun laatu? Saavatko tehtaan työntekijät kohtuullista palkkaa, onko työympäristö turvallinen?

Valinnat ovat voimaa

Vastuullinen kuluttaja ymmärtää, että valinnoilla on merkitystä. Päivittäiset valintamme ovat lähes ainoa tapa vaikuttaa siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy. Tuoreimpien tutkimusten mukaan kaksi kolmasosaa ympärilläsi olevista henkilöistä kuuluu vastuulliseen kuluttajaryhmään. On täysin päätäntävallassasi, palveletko heitä, mutta suosittelemme lämpimästi.

Entä ruoan turvallisuus ja puhtaus? Nyt tähän joukkoon liittyy yhä lisää ihmisiä ympäriltäsi – jopa kolme neljäsosaa kertoo olevansa vähintään melko paljon huolissaan tästä aiheesta.

On tärkeintä ymmärtää mikä näitä kuluttajia yhdistää ja mitä on heidän käyttäytymisensä taustalla. On myös hyvä tiedostaa, että sama kuluttaja voi toimia eri tavoin riippuen hetkestä, jolloin kohtaatte – arkisin hän saattaa syödä vegaanisesti, viikonloppuisin toivoa herkuttelua luomulihalla tai juustolla. Yhden tuotteen kohdalla hinta voi olla määräävä tekijä, toisen kohdalla laatu ajaa hinnan ohi. Yksi termi tälle on hybridikuluttaja.

Tilanteita yhdistävä tekijä on kuitenkin halu syödä turvallista, puhdasta ruokaa. Eettisesti ja ekologisesti tuotettua ruokaa, joka tukee terveyttä, eikä aiheuta tunnontuskaa. Ruokaa, joka tekee kokonaisvaltaisesti hyvää koko ruokaketjussa.

Valitsemalla luomuraaka-aineita tuet sekä puhtaampaa ympäristöä että maaperän ravinnerikkautta – samalla kun palvelet tiedostavaa kuluttajaa.

Läpinäkyvyyden aikakausi

Viherpesun aika on ohi. Tiedostava ja vastuullinen kuluttaja on kykenevä tutkimaan taustoja ja vaatii äärimmäistä läpinäkyvyyttä yrityksiltä, joiden tuotteita kuluttaa. Omatunto on tullut ostoskoriin ja lautaselle. On tärkeää ymmärtää, millä kannattaa hifistellä. Tuottaako ruoanvalmistuksen tekniikka lisäarvoa asiakkaalle vai kannattaisiko hifistellä raaka-aineiden vastuullisuudella, puhtaudella ja sillä mitä raaka-aineiden valmistus tekee ympäristölle?

Vastuulliset valinnat vaikuttavat toki myös lopputuotteeseen – mikä onkaan parempaa kuin aito, puhdas maku. Vastuullinen kuluttaminen ja asiakkaan kokonaisvaltainen hyvinvoinnin vaaliminen ovat suurimpia ravintoloita koskevia ilmiöitä nyt ja tulevaisuudessa.

Yksilöllisyyden yhä korostuessa vaatimukset kasvavat ja saattavat tuntua turhauttavilta. Mutta ei syytä huoleen: kuluttajat tarvitsevat ammattitaitoasi enemmän kuin ikinä ennen. Onnistuessasi he palkitsevat sinut uskollisuudellaan. Sosiaalisen median aikakaudella kuka tahansa voi olla vaikuttaja ja uskolliset, markkinointia puolestasi tekevät asiakkaat ovat kultaa.

 

Teemme joka päivä vähintään 220 ravintoon liittyvää päätöstä, ja tiedostava kuluttaja varmasti paljon enemmän. Voit auttaa tässä prosessissa ja tehdä kuluttajan puolesta päätöksiä, jotka hän voi ilolla allekirjoittaa – läpinäkyvästi ja luotettavasti. Juuri tässä asiakkaasi tarvitsee sinua. On aika vastata tähän haasteeseen tuottamalla palveluita, joiden äärellä asiakas voi huoletta nauttia ja rentoutua.

Radikaalin läpinäkyvyyden aikakaudella kannattaakin tehdä kokonaisvaltaisia vastuullisia linjauksia yksittäisten raaka-aineiden korostamisen sijaan. Vegaaninen viher­smoothie voi olla askel oikeaan suuntaan, mutta tarjoilethan sen muovisen take away -astian sijaan biopohjaisesta tai uusiutuvista materiaaleista valmistetusta astiasta.

Vastuullisuus on kaikkea tätä, ja paljon enemmän. Tärkeintä on ymmärtää, mitä se juuri sinun toimintaympäristöllesi tarkoittaa – sillä meistä jokaisen teoilla on merkitystä. Vastuullisuus on myös henkilöstön hyvinvointia, tunnelmamuotoilua, hävikin minimoimista, jätehuoltoa, luonnon ja yksilön hyvinvoinnin kunnioittamista, maaperän rikkauden tukemista ja oman toiminnan vastuullisuuden ymmärtämistä.

Vastuullisen elämäntavan kuluttaja on kasvavin kuluttajaryhmä, joka ymmärtää oman kulutuksensa vaikutukset sekä omaan että ympäristönsä hyvinvointiin. Vastuullinen kuluttaja välttelee itselleen ja ympäristölle haitallisia aineita, ja pyrkii kulutuksellaan säästämään luonnonvaroja ja luomaan hyvää.

Tiedostava kuluttaja jatkaa astetta pidemmälle. Hän etsii hyvin aktiivisesti tietoa kulutuksen vaikutuksista ja tiedostaa valintojensa vaikutukset. Tiedostava kuluttaja ajattelee hyvinvointinsa lisäksi kulutuksensa globaaleja vaikutuksia ja ymmärtää tekojensa vaikuttavuuden.

Vinkki!

Valitsemalla raaka-aineita, jotka lähtökohtaisesti sopivat laajalti asiakkaittesi ruokavalioon pääset helpommalla. Vaihtamalla ruuanlaitossa käytetyn kerman kaurakermaan palvelet helposti laajempaa asiakaskuntaa – vastuullisesti. Säästät sekä aikaa että rahaa ja vähennät hävikkiä.

Annika Wittingiä ja Tuulia Järvistä yhdistää intohimo vastuulliseen syömiseen, ympäristökestäviin elintarvikkeisiin ja ruokatrendeihin.