Työhyvinvointi, mikä ihana syy pitää tauko

Tiesitkö, että näinä päivinä pystymme keskittymään kerrallaan keskimääräisesti 8 sekunnin ajan? Elämme maailmassa, jossa keskittymisemme herpaantuu jatkuvasti.

Korkea pirinä puhelimistamme tai uuden sähköpostin saapumisesta kertova kimeä ääni suuntaa ajatuksemme toisaalle nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Jostain syystä keskittyminen töissä voi olla vaikeaa. Stressin välttämiseksi ja onnellisuuden saavuttamiseksi, tuottavuuden ja mielenterveyden ylläpitämiseksi on keskeistä, että keskittyy käsillä oleviin tehtäviin. Tässä muutama terveellinen tapa, joilla voi parantaa keskittymistä työpaikalla.

Suunnittele päiväsi

Päivän suunnittelu etukäteen järjestelmällisellä to-do -listalla tai aikatauluttaminen mahdollistaa, että voit järjestellä aikasi ja välttää häiriöitä. Kokeile kirjoittaa paperille tai koneelle kaikki tehtävät, jotka sinun tulisi saada valmiiksi ennen päivän päättymistä ja priorisoi tärkeimmät tehtävät. Siten voit rentoutua enemmän, koska tiedät tarkalleen mitä tulee tehdä päivien aikana ja tiedät heti, mitä tehdä seuraavaksi.

Muista tehdä tilaa myös tauoille, vaikka tekisit tarkan suunnitelman ajankäytöstäsi. Huomaat, että saat paljon enemmän tehdyksi, kun annat ajatuksillesi mahdollisuuden levätä silloin tällöin työpäivän aikana. Tauot eivät pelkästään tee sinusta tehokkaita, vaan vähentävät myös stressiä ja parantavat hyvinvointia.

Aseta itsellesi deadline

Voi olla vaikea pysyä keskittyneenä, jos ei ole asetettu tarkkaa päivämäärää, joka pitäisi meidät tarkkaavaisina. MIT:n tutkijoiden mukaan omien aikataulujen asettaminen vähentää tehtävien lykkäämistä ja parantaa kykyä suorittaa tehtävät loppuun. Kokeile asettaa itsellesi deadline, joka on realistinen. Deadlinen tulisi olla silti tarpeeksi lähellä, jotta se kannustaa toimimaan ja luo kiireellisyyden tunteen. Tämä saa aivosi keskittymistilaan ja saat tehtävät tehokkaasti valmiiksi ilman, että jumiudut yksityiskohtiin.

Juo teetä

Wageningenin yliopiston tutkijat Alankomaissa ovat todenneet, että keskittymistä voi parantaa juomalla vihreää ja mustaa teetä. Molemmat teelajit sisältävät aminohappoa nimeltä L-Teaniini, joka lisää dopamiinin tasoa (aivojen tuottama hyvän olon kemikaali). Dopamiinin korkeiden arvojen tiedetään parantavan mielialaa, lisäävän keskittymiskykyä ja säätelevän energiatasoja. Toisin sanoen teestä saat paljon hyvää fiilistä ilman huonoja vaikutuksia.

Jaa aikasi osiin

Aivosi eivät ole kone, joka keskittyisi jatkuvasti. Jotta aivot toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla, se tarvitsee säännöllisiä taukoja virkistyäkseen. Lisäämällä lyhyitä 15 minuutin taukoja aikatauluusi, voit ehkäistä aivoja hukkumasta ajatuksiin ja ideoihin, jotka saattavat hidastaa keskittymistäsi. Anna itsellesi aikaa arvioida päässäsi ajelehtivia ajatuksia. Sitten ajatukset eivät tunkeudu häiritsemään keskittymistäsi, kun se on tärkeää.

Opi oma rytmisi

Osalla meistä keskittyminen on korkeimmillaan joskus myöhäisen aamun aikaan, kun taas toiset ovat motivoituneempia iltaa kohti. Ole tietoinen, milloin aivosi toimivat parhaiten. Tämä helpottaa päivittäisten tehtävien suunnittelua ja voit huomioida optimaalisen tehokkuutesi. Priorisoi aikaa vieviä, ei-niin-mukavia tehtäviä niihin aikoihin päivästä, kun olet virkeimmilläsi. Huomaat, että työsi soljuu pehmeämmin ja saat suoritettua

ikävät työtehtävät ilman, että energiasi ja keskittymisesi häiriintyvät. Siten sinulla on koko loppupäivä aikaa käyttää vähemmän kiireellisiin tehtäviin, olivatpa ne mukavia tai yksinkertaisia.

Joten seuraavan kerran kun ajatuksesi harhailevat, oli se sitten sosiaalinen media tai kollegoiden kanssa käydyn keskustelun takia, muista että on olemassa useita vaihtoehtoja palata takaisin työn ääreen. Salli ajatusten harhailla ja istu hetkeksi alas nauttimaan esimerkiksi kuppi teetä.

Tutustu tarkemmin erilaisiin teelajeihin täältä.

Lähteet:

https://www.entrepreneur.com/article/298642

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/1467-9280.00441

https://www.psychologicalscience.org/observer/why-wait-the-science-behind- procrastination#.WSnd6WjyvIU

https://www.forbes.com/sites/ashleystahl/2017/05/30/want-to-be-more-productive-9-secrets-to- help-you-step-up-your-game/#123ec7d061bf

http://www.eurekaselect.com/149010/article

https://www.business.com/articles/5-techniques-to-keep-you-focused-at-work/

https://www.forbes.com/sites/kateashford/2017/10/29/focus/

https://www.inc.com/bruce-eckfeldt/18-ways-to-avoid-being-distracted-at-work.html

https://www.scoro.com/blog/stay-focused-at-work

*Kaupallinen yhteistyö