Tanskassa asiakkaille on pidetty burgertastingeja, joista tullut palaute on ollut positiivista.
Tanskassa asiakkaille on pidetty burgertastingeja, joista tullut palaute on ollut positiivista.

Ulkomaille laajentaminen vaatii rohkeutta ja läsnäoloa

Friends & Brgrs avasi toimipisteet Kööpenhaminaan ja Hampuriin. Samalla selvisi, ettei laajentuminen ulkomailla ole yhtä helppoa kuin kotimaassa.

Ulkomaille laajentaminen siinsi ajatuksissa jo siinä vaiheessa, kun kuusi kaverusta avasi ensimmäisen Friends & Brgrs -ravintolansa Pietarsaareen vuonna 2014. Jo seuraavana vuonna Helsingin toimipisteen auet­tua yhtiössä alettiin kartoittaa sopivia liikepaikkoja ulkomailta. Vuonna 2016 sellainen löytyi Kööpenhaminasta.

Tanskan avauksen jälkeen luonteva laajentumissuunta oli etelä. Monia mahdollisuuksia tutkittiin, mutta Saksan markkina tuntui houkuttelevimmalta. Syksyllä 2017 yhtiö avasi ravintolan Hampuriin.

– Näimme, että Euroopan markkinoilla on tilaa ketjulle, joka käyttää tuoreita, laadukkaita raaka-aineita ja valmistaa tuotteensa itse, kertoo Friends & Brgrsin toimitusjohtaja Peter Fagerholm.

Ulkomaille laajentuminen on jo nyt opettanut yritykselle paljon. Erityisen hienoa on ollut se, miten suomalaisiin on suhtauduttu.

– Suomen imago on ulkomailla erittäin hyvä ja meihin on suhtauduttu todella positiivisesti. Tämä koskee sekä viranomaisia että yhteistyökumppaneita. Suomalaisiin luotetaan ja tiedetään, että meillä on hyvä tekemisen taso. Saksassa avaamista helpottivat myös asioiden täsmällisyys ja aikataulujen todenmukaisuus.

Haasteitakin on tullut vastaan. Ravintolan avaaminen ulkomailla on Fagerholmin mukaan sekä vaikeampaa että hitaampaa kuin kotimaassa laajentuminen. Sopivan liiketilan löytäminen voi viedä aikaa, lisäksi henkilöstön ja tavarantoimittajien kanssa kaikki aloitetaan usein nollasta.

– Liikepaikan valinnassa pitää olla todella selektiivinen. Meidän konseptimme toimii onneksi sekä kivijalassa että ostoskeskuksessa, mikä lisää mahdollisuuksia löytää oikea sijainti.

Fagerholm toteaa, että maasta riippumatta Friends & Brgrsille ihanne on keskeinen sijainti hyvien asiakasvirtojen äärellä. Kun siirrytään keskustojen ulkopuolelle, ostoskäyttäytyminenkin muuttuu keskittyen enemmän viikonloppuihin, jolloin tuloksen tekeminen voi olla haastavampaa.

Markkinointi tärkeä brändäystyökalu

Suurin haaste laajentumisessa liittyy kuitenkin brändäykseen. Suurkaupungeissa kilpailu on kovaa, ja ravintolaa etsivälle asiakkaalle riittää vaihtoehtoja.

– Meidän näkemyksemme on, että brändiämme arvostetaan, mutta tunnettuutta pitää saada lisää. Se vaatii systemaattista työtä markkinoinnissa ja mainonnassa. Konseptin pitää myös toimia luotettavasti, jotta palvelu- ja laatutaso säilyvät.

Mainonta ja markkinointi toimivat Saksassa ja Tanskassa samoissa kanavissa kuin Suomessakin. Sosiaalinen media on isossa roolissa kuvien, videoiden ja kilpailuiden muodossa, myös bloggareita on valjastettu mukaan. Tulevan syksyn aikana Hampurissa kokeillaan myös kaupungissa asuvien suomalaisten ja muiden skandinaavien kontaktoimista aktiivisemmin.

– Tanskassa meillä on ollut erilaisia kutsuvieras- ja burgertasting-tilaisuuksia jo pitkään. Niistä saadun palautteen perusteella ihmiset ovat kiinnostuneita meistä. Kun kiinnostuneet asiakkaat sitten saapuvat ravintolaan, on konseptin oltava varma ja toimiva. Tämän vuoksi yritys haluaa itse valita, kouluttaa ja hoitaa henkilökuntansa.

Kun taso on korkealla ja tiimi tyytyväinen, se heijastuu välittömästi myös asiakaskokemukseen. Vaikka Suomessakin puhutaan vaikeuksista henkilökunnan palkkaamisessa, kertoo Fagerholm tilanteen olevan paljon haastavampi Hampurissa.

– Hampurissa on tällä hetkellä työntekijän markkinat. Monet voivat valita, minne haluavat mennä töihin. Meillä työskentelevät usein nuoret, joiden muuttuvat elämäntilanteet aina opiskelusta matkusteluun vaikuttavat sitoutumiseen ja kiinteän tiimin muodostumiseen.

 

Peter Fagerholm uskoo, että Friends & Brgrsille riittää kysyntää myös Euroopan isoissa kaupungeissa. Brändiä arvostetaan, mutta tunnettuutta pitää saada lisää.
Peter Fagerholm uskoo, että Friends & Brgrsille riittää kysyntää myös Euroopan isoissa kaupungeissa. Brändiä arvostetaan, mutta tunnettuutta pitää saada lisää.
Liikepaikkojen suhteen pitää olla todella selektiivinen, vaikka konsepti toimisi sekä kivijalassa että liikekeskuksessa.
Liikepaikkojen suhteen pitää olla todella selektiivinen, vaikka konsepti toimisi sekä kivijalassa että liikekeskuksessa.
Friends & Brgrs haluaa itse valita ja kouluttaa henkilökuntansa parhaan tiimin löytämiseksi.
Friends & Brgrs haluaa itse valita ja kouluttaa henkilökuntansa parhaan tiimin löytämiseksi.

Hands on -johtamista tarvitaan

Ulkomaan valloitukseen Friends & Brgrs lähti aikoinaan, koska usko omaan konseptiin oli vahva. Perustajajäsenet kokivat myös, että kehittyäkseen piti haastaa itseään. Tämä lienee myös yksi syy siihen, ettei ketjua ole rakennettu franchising-sopimuksien varaan, vaan se on edelleen yhtiön omissa käsissä.

Fagerholm naurahtaa, että jos maailmanvalloitukseen olisi lähdetty tämänhetkisellä tietotaidolla, moni asia olisi hoidettu toisin.

– On turha luulla, että ulkomailla sijaitsevaa ravintolaa voi pyörittää Suomesta käsin. Tarvitaan suunnaton määrä läsnäoloa, omistautumista ja hands on -johtamista. Paikan päällä on oltava henkilö, joka tuntee yrityksen ja johon voi luottaa.

Nyt yksi omistajista ottaakin askeleen kohti Hampuria ja muuttaa paikan päälle perheineen. Tällä tavoin yritys haluaa varmistaa, että lupaavasti alkanut Saksan valloitus jatkuu aikanaan. Konseptin pitää pysyä samana kaikissa toimipisteissä maasta huolimatta.

– Opimme samalla lisää Saksan markkinoista ja olemme valmiimpia etenemään, kun sen aika koittaa, Fagerholm sanoo.