Unilever Food Solutions tukee kokki Johan Kurkelaa tämän pyrkiessä kohti Bocuse d’Or -kilpailua. Johan Kurkela on yksi Suomen lupaavimmista nuorista kokeista. Unilever Food Solutionsin ja Kurkelan yhteistyöhön sisältyy tänä vuonna järjestettävä harjoitusjakso, jonka tarkoitus on kirittää Kurkelaa Bocuse d’Or -karsinnoissa ja edesauttaa hänen kohoamistaan Suomen kisajoukkueeseen. Johanin kehittymisen tukena ovat valmentaja Kalle Tanner, Unileverin Culinary Expert Sami Lamminaho ja Culinary Chef Tommi Virranta sekä assistentti Aino Kasanen.

– Johanilla on nuoren ja lahjakkaan kokin vimmaa, eikä hän tee kompromisseja. Hän tuo mukanaan uutta ja raikasta näkökulmaa, Unileverin Culinary Chef Tommi Virranta kertoo valinnan perusteista.

Harjoittelu vaatii toistoa ja digitaitoja

Bocuse d’Or -kilpailu vertautuu haastavuudessaan ja kansainvälisyydessään jalkapallon MM-kisoihin. Valmistautuminen vaatii paljon harjoitteluaikaa, ja menestyminen edellyttää ymmärrystä raaka-aineiden käyttäytymisestä, prosesseista ja tekniikan hallinnasta. Suomesta kilpailuun karsitaan yksi joukkue. Karsinnat järjestetään loppuvuodesta.

Unilever Food Solutions tarjoaa Johan Kurkelalle harjoittelua varten ammattikeittiön tilat ja tukea henkilökohtaiseen talouteen sekä raaka-aineiden hankintaan. Jos Johan pääsee Suomen edustajaksi, hän siirtyy harjoittelemaan Bocuse d’Or -järjestön kanssa Euroopan karsintoja varten.

– Olen erittäin kiitollinen tästä yhteistyöstä. Kisat ovat kuin pitkä urheilusuoritus, joka vaatii pitkäjänteistä työtä ja keskittymistä, Johan Kurkela toteaa.

Harjoittelu on sekunnintarkkaa työtä, jossa yhdistyvät luovuus ja tekninen taitavuus. Kilpailuun harjoittelevan pitää tuntea ruoka-alan perinteet, kunnioittaa kokeneempiaan ja sietää loputonta toistoa. Samalla on pystyttävä luomaan uutta. Yksi Kurkelan painopisteistä harjoittelussa on esillepanon visuaalisuus. 

– Tarkoituksenani on muun muassa harjoitella 3D-tulostamista, jonka avulla voimme luoda uusia työvälineitä ruoanvalmistukseen. On tavallaan hassua, että näin ruoanlaittokin on osittain digitaalista, Kurkela jatkaa.

Tavoitteena suomalaisen ruokaidentiteetin vahvistaminen

Unilever Food Solutions on osa kansainvälistä Unileveriä, mutta haluaa tehdä vahvasti paikallista ruokakulttuuria ja toimialaa tukevia tekoja. Yhteistyö Kurkelan kanssa on yhtiöllekin ainutlaatuinen päänavaus ja kokeilu, josta mahdollisesti kasvaa vuosittainen nuoria lupauksia tukeva valmistautumisohjema.

– Suomalaiset kokit mielletään maailmalla ahkeriksi ja vahvoiksi. Silti suomalaista ruokakulttuuria maailmalle vieviä on aika vähän. Meille on tärkeää, että suomalaisia kokkeja saadaan maailmankirjoihin yhä enemmän. Yksi keino tähän on parantaa kisaamaan lähtevien kokkien valmistautumismahdollisuuksia, Tommi Virranta kertoo.

Kansainvälisen näkyvyyden lisäksi Unilever Food Solutions haluaa olla rakentamassa toimivampaa työkulttuuria ehkä kovaksikin mielletylle alalle ja myös siihen nuorilla kokeilla on paljon annettavaa.

– Haluamme olla omalta osaltamme uudistamassa vallitsevaa työkulttuuria tasapuoliseksi, hyvinvointia tukevaksi ja kaikkia arvostavaksi, jolloin jokainen alalla oleva voi tuntea ylpeyttä omasta ammattitaidostaan ja käsityöläisyydestään, Virranta kuvailee.