Värien vaikutus ravintolakokemukseen

Miten värit vaikuttavat meihin, millaisen tunnelman mikäkin väri luo? SCA Tork selvitti aivokäyriä mitatessaan, miten asiakkaat reagoivat eri väreihin.

Värit vaikuttavat ihmisen mielialaan ja käyttäytymiseen. Ravintolassa moni tekijä vaikuttaa
ravintolakokemukseen, värit ovat niistä kuitenkin kriittisimpiä. Pohtiessaan inspiraatiota
tuotteidensa väreihin, SCA ja sen globaali tuotemerkki Tork tutkivat aivokäyriä mitatessaan,
miten asiakkaat reagoivat eri väreihin. Tulokset olivat selkeitä: eri värit herättävät erilaisia
mielialoja ja tunteita.

Tutkimuksella tietoa


Tork tutki eri värien vaikutusta ravintola-asiakkaisiin. Tutkimus osoitti selkeitä ja toistuvia kaavoja
mielialassa ja tunteissa eri värien osalta. Värien koettiin myös olevan sopivia erilaisille aterioille ja eri
tarkoituksiin, kuten romanttiselle illalliselle ja liikelounaalle.  Kokeesta saatu tieto
ja löydökset analysoitiin, jotta jokaiselle värille saatiin oma profiili. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa
inspiraatiota ja luoda pohdintaa värien ympärille ravintola-alalle ja muille HoReCa-alan toimialoille.

– Värit ovat olleet olemassa aina, mutta aivokäyrän tutkimiseen käytettävä teknologia on uutta.
Halusimme Euroopan suurimpana kattaustuotteiden tuottajana käyttää mahdollisuuden ja tutkia, miten värit vaikuttavat ravintola-asiakkaiden kokemukseen. Värit tekevät elämästä rikkaampaa ja tämä pätee myös ravintoloihin. Uutta autoa ostaessa saatetaan käyttää aikaa auton värin miettimiseen. Mutta
käytetäänkö aikaa kattaustuotteiden värien valinnassa, SCA Torkin tuotepäällikkö Nina Rantanen pohtii.

– Goethe kehitti ensimmäisenä väriteorian vuonna 1810. Tekemämme koe ei ole yritys haastaa
olemassa olevaa teoriaa, vaan vahvistaa sitä uusilla näkemyksillä, jotka liittyvät ravintolamaailmaan,
Rantanen jatkaa.


Tork teki kokeen, jossa 16 asiakkaalle asennettiin aivosähkökäyrää (EEG) mittaavat pannat. Asiakkaat
saivat kokea kahdeksan erilaista ympäristöä, kahdeksassa eri värissä. Jokainen ympäristö oli lattiasta
kattoon yksivärinen sisältäen perinteiset ravintolaelementit. Jokaista asiakasta pyydettiin maistamaan
juomaa ja macaron-leivosta, jotka noudattivat kyseisen tilan värimaailmaa. Aivokäyrää ja sydämen
sykettä analysoitiin yhdessä kyselyn kanssa värien aiheuttaman reaktion mittaamiseksi.

Mietiskelevä vihreä

  • Elvyttäviä, voimia antavia ja jopa immuniteettia parantavia
    ominaisuuksia.
  • Vihreässä huoneessa sydämen syke oli alle
    keskitason ja värillä oli syvärauhoittava vaikutus.
  • Vihreä väri kuvailtiin rauhoittavaksi, rauhalliseksi ja viihtyisäksi. Sen
    koettiin olevan sopiva väri lounaalle tai kahville ihmisten kanssa jotka tuntee hyvin.
  • Vihreä loi pikemminkin parantavan
    ja palauttavan ympäristön kuin jännittävän tai romanttisen kokemuksen.

Iloinen oranssi

  • Moderni ja hauska väri, johon liittyy iloiset kokemukset yhdessä lasten ja ystävien kanssa.
  • Oranssin koettiin olevan myös
    epäromanttinen, hiukan stressaava ja vastakohta ylelliselle.
  • Aivokäyrä ja sydämen syke osoittivat, että oranssi voi olla muita voimakkaita värejä, kuten keltainen, neutraalimpi.
  • Oranssista tuli myös keskitason gamma-aaltoja, jotka yhdistetään oppimisprosessiin.

Hienostunut musta

  • Musta on monimutkainen väri. Se
    koettiin ylellisenä, modernia ja hienostuneena, mutta samalla
    se koettiin myös tylsänä ja torjuvana.
  • Miellettiin sopivan hienostuneelle illalliselle tai drinkeille, sellaisiin tapahtumiin jolloin lapset jätetään kotiin.
  • Aivokäyrän lukemat osoittivat
    korkeita luovuuden ja kiihottumisen merkkejä, mutta myös alhaista keskittymiskykyä, mikä tekee tilasta vähemmän houkuttelevan liiketapaamisille.

Innostava keltainen

  • Innostava ja hauska väri.
  • Se sopii herättävään ympäristöön.
  • Aivokäyrät osoittivat
    tiedostavaa ja keskittynyttä tilaa, mutta ääritapauksissa myös korkeampaa stressitasoa.
  • Sekä sydämen sykkeen keskiarvo
    että korkein arvo olivat korkeita keltaista väriä tutkittaessa.
  • Värin koettiin sopivan aamiaishetkeen, tunnelman piristämiseen ja aamun energialataukseen.
  • Keltainen oli kaikista suosituin väri lapsia ajatellen.

Romanttinen punainen

  • Punainen erottuu ja yllyttää
    voimakkaisiin tunteisiin, eikä sulaudu massaan.
  • Aivojen delta ja theta-käyrät reagoivat voimakkaasti punaiseen, mikä
    tarkoittaa vahvaa tunnesidettä ja korkeaa luovuuden astetta.
  • Sydämen syke oli punaisessa huoneessa myös korkea, kertoen stimuloivasta ympäristöstä.
  • Ehkä ei yllätä, että punainen yhdistetään voimakkaasti romantiikkaan ja
    iltadrinkkeihin. Punaisesta löytyy myös leikkisä puoli.

Rauhallinen sininen

  • Sininen aiheutti korkeita delta-aaltoja
    aivoissa, mikä tarkoittaa syvän rauhallista tilaa.
  • Korkeat theta-aallot kertovat luovuudesta ja vahvasta tunnesiteestä. Tämä
    vahvistaa aiempaa tietoa, että sinistä pidetään kotoisana, rauhallisena ja rauhoittavana.
  • Sinisen koettiin toimivan hyvin
    lapsiystävällisissä paikoissa aamiaisella tai kahvilla.
  • Liiketilaisuuksiin ja ylellisiin hetkiin sinisen ei koettu sopivan.

Perinteinen ruskea

  • Ruskea sai alhaisimmat aivokäyrälukemat, joka indikoi sen olevan neutraali väri.
  • Delta-aaltojen ja sydämen sykkeen mukaan ruskea edesauttaa rentoutumista.
  • Ruskean koetaan olevan perinteinen, neutraali ja rauhoittava.
  • Ei ehkä ole paras valinta voimakkaiden
    kokemusten luomiseksi, mutta se koettiin hyvänä värinä perinteisiin paikkoihin ja se sopii hyvin yhteen muiden värien
    kanssa.

Ylellinen valkoinen

  • Valkoinen erottui ja paljasti aivokäyriä
    kaikissa aalloissa, mikä indikoi värin olevan neutraali väri ja tyhjä kangas asiakkaiden kokemukselle.
  • Valkoinen koettiin parhaaksi väriksi liikelounaalle ja sitä pidettiin ylellisenä ja
    modernina.
  • Valkoinen ei tuottanut voimakkaita tunteita, kuten hauskuutta ja jännitystä.
  • Väri on sopiva neutraalin ilmapiirin
    luomiseen, jonka tarkoituksena ei ole siirtää asiakkaan huomiota muualle.