Bun2Bunin kaikki burgerit ovat vegaanisia.
Bun2Bunin kaikki burgerit ovat vegaanisia.

Vegaaniset burgerit ovat eettisen sekasyöjän valinta

Lihaa imitoivat kasvispihvit nostivat vegaaniburgerit yleisön tietoisuuteen loppuvuodesta. Vegaanien lisäksi burgereilla halutaan palvella eettisiä valintoja tekeviä asiakkaita ja sekasyöjiä, jotka haluavat vähentää lihan määrää ruokavaliossaan.

Vegaaniburgeri ei sinänsä ole uusi asia, onhan sellainen löytynyt esimerkiksi McDonald’sinkin valikoimasta puolitoista vuotta. Suuren yleisön tietoisuuteen vegaaniburgerit nousivat kuitenkin vahvasti vuoden 2018 loppupuolella. Tuolloin useampi toimija lanseerasi oman tuotteensa, mikä noteerattiin myös lehdistössä. Yhdistävä tekijä Bun2Bunin, Social Burgerjointin ja Classic American Dinerin burgereissa on lihaa imitoivat pihvit, joiden uskotaan houkuttelevan myös sekasyöjiä vaihtamaan lihapihvinsä ainakin toisinaan ilmastoystävällisempään vaihtoehtoon.

Pertti Kallioisen ja Pasi Hassisen luotsaama Bun2Bun aloitti toimintansa viime vuoden alussa dry aged -pihveihin erikoistuneena hampurilaisravintolaketjuna. Joulukuun puolivälissä 2018 yrittäjät ilmoittivat, että jatkossa Helsingissä Kamppi- ja Redi-kauppakeskuksissa toimivat ravintolat ovat sataprosenttisesti vegaanisia.

– Samoihin aikoihin alan iso toimija kyseli kampanjassaan, voiko hampurilaisravintola jättää lihan kokonaan pois. Totta kai sen voi nykypäivänä tehdä ja ilman, että mausta ja laadusta tarvitsisi tinkiä. Kysymys ei mielestämme ole enää voiko, vaan pitääkö. Vuonna 2019 on vaikea lähteä perustamaan burgeriketjua miettimättä, että naudanliha on yksi pahimmista saastuttajista.

Yrittäjät ovat olleet päätökseensä tyytyväisiä. Palaute on ollut kiittävää, ja onpa eräs vakioasiakas kehunut uuden konseptin olevan parasta, mitä Helsingille on tapahtunut.

– On mukavampi tehdä bisnestä, joka on enemmän hyväksi kuin pahaksi sekä ihmisille että ympäristölle. Tämä on ollut myös taloudellisesti oikea ratkaisu, Hassinen sanoo.

Kysymys ei mielestämme ole enää voiko, vaan pitääkö liha jättää pois?”

Valveutuneet kuluttajat kehityksen takana

Vaikka vegaanien määrä ei ole kasvanut huimaa tahtia, niin potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä on. Yhä useampi kuluttaja on herännyt lihan ilmastokuormitusvaikutuksiin ja tekee eettisiä päätöksiä ostotilanteessa. Tämä on huomattu myös NoHo Partnersin Classic American Diner -ravintoloissa, jotka etsivät sopivaa pihviä vegaaniburgeriinsa jo puolitoista vuotta sitten. Se oli myös ensimmäinen toimija, joka toi Beyond Meatin lihan kaltaisen vegaanipihvin Suomen markkinoille.

– Asiakaspalautteista näki selvästi, että tämänkaltaiselle tuotteelle olisi kysyntää. Etenkin nuoret asiakkaat tekevät nykyisin entistä enemmän eettisiä valintoja. Heitä kiinnostavat ateriapakkausten ekologisuus sekä ruuan ilmastovaikutukset ja alkuperä. Olemme iloisia tästä muutoksesta, sillä se haastaa alan yrityksiäkin kehittämään toimintaansa. Tämänkaltaiset tuotteet tukevat yrityksemmekin arvoja, sillä pystymme vähentämään ekologista kuormittavuutta, kertoo Fast Casual -ruokaravintoloiden liiketoimintajohtaja Tero Kaikkonen.

Myös Social Burgerjointin Mika Tuomonen näkee, että lihaa imitoivilla kasvispihveillä houkutellaan ennen kaikkea valveutuneita sekasyöjiä, jotka haluavat tehdä hyviä valintoja arjessaan.

– Meillä on ainakin vielä tällä hetkellä mahdollista saada vegaaniburgeri myös tavallisella briossisämpylällä ja normaalilla juustolla. Osa ihmettelee, että onko tästä sitten jotain hyötyä. Vastaus on kyllä, sillä pihviä vaihtamalla jää 200 grammaa nautaa syömättä.

Kysyntä ei rajoitu enää pääkaupunkiseudulle, vaan Kaikkosen mukaan vegetaarinen trendi näkyy vahvasti myös muualla Suomessa. Classic American Diner -ravintoloissa kampanjatuotteena myytävää vegaaniburgeria menee tuhansia viikossa.

– Toki liha- ja kanaversioita myydään vielä enemmän. Vegetuotteet tulevat kuitenkin olemaan iso juttu tulevaisuudessa, joten niiden tuotekehitykseen kannattaa satsata jo nyt.

Bun2Bunin Pasi Hassinen ja Pertti Kallioinen.
Bun2Bunin Pasi Hassinen ja Pertti Kallioinen.
Classic American Dinereissa menee vegaaniburgereita tuhansia viikossa.
Classic American Dinereissa menee vegaaniburgereita tuhansia viikossa.
NoHo Partnersin Tero Kaikkonen.
NoHo Partnersin Tero Kaikkonen.
Social Burgerjoint on tarjoillut vegaaniburgereita avaamisesta lähtien.
Social Burgerjoint on tarjoillut vegaaniburgereita avaamisesta lähtien.
Social Burgerjointin Mika Tuomonen.
Social Burgerjointin Mika Tuomonen.