Viinien miedontaminen – mätäkuun juttu vai miljardibisnes?

Maksaisitko siitä, että tilaamastasi viinistä poistetaan kolmannes alkoholista. Viinejä miedontavan WineMill-laitteen keksinyt suomalainen start up -yrittäjä uskoo, että laitteelle on maailmanlaajuista kysyntää ja että miedonnettujen viinien mahdollisuudet ovat rajattomat.

Ison kahvikoneen kokoisen WineMill-laitteen ulkonäkö sylintereineen ja sinisine värivaloineen tuo mieleen Star Trek -elokuvista tutun siirtimen, jonka avulla tähtilaivan miehistö pilkottiin atomeiksi ja siirrettiin alukselta planeetan pinnalle ja päinvastoin. Vähän samanlaiselta tieteisfiktiolta tuntuu ajatus viinistä, josta poistetaan etanolimolekyylejä ilman, että juoman maku laimenee.

Suomalaisyrityksen patentoimassa menetelmässä alkoholi erotetaan viinistä voimakkaassa alipaineessa ilman lisättyjä kemikaaleja tai entsyymejä. Näin ollen viinin maku ei laimene alkuperäisestä. 

Viinistä poistunut alkoholi uuttuu jäähdytysveden sekaan, joka käytetään laitteen automaattiseen pesuun. Toisin sanoen prosessin sivututteena ei synny esimerkiksi jatkojalostukseen kelpaavaa tislettä.

WineMillin perustajan Sami Gauffinin mukaan viinien alkoholipitoisuudet ovat olleet kasvussa jo pitkään, sillä ilmastonmuutos kasvattaa rypäleiden sokeripitoisuutta ja teollisen viinihiivan myötä sokerit käytetään loppuun asti.

Matalammille prosenteille kysyntää

Alkoholitrendeissä selvä suunta on kohti matalampia prosentteja. Esimerkiksi alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden kysyntä kasvaa jyrkästi juuri nyt. Kysyntää matalampien alkoholipitoisuuksien viineillekin tuntuisi olevan, ja siihen markkinarakoon suomalaiskeksintö tähtää tosissaan.

Sitä paitsi yhden näkökannan mukaan alkoholin vähentäminen jopa parantaa viinien makua, koska silloin niiden herkimmätkin aromit pääsevät paremmin esiin. Lisäksi alkoholijuomien miedontaminen WineMill-laitteella vähentää selvästi niiden sisältämää kalorimäärää. Prosessin aikana laite myös dekantoi viinin ja jäähdyttää sen täsmälleen toivottuun lämpötilaan.

Tavoitteet korkealla

WineMill pyrkii pääsemään ensimmäisenä globaalille markkinapaikalle ja mullistamaan viinialaa nimenomaan 6–10 prosentin vahvuisten viinien segmentissä. WineMillin teknologinen innovaatio tavoittelee kolmea maailmanlaajuista megatrendiä, joita ovat kiinnostus miedompiin alkoholijuomiin, hyvinvoinnin korostuminen ihmisten arjessa ja elämyksellisiin nautintoihin panostaminen.

Toisin sanoen WineMillin avulla on mahdollisuus saavuttaa enemmän nautintoja vähemmällä määrällä alkoholia ja sen aiheuttamia negatiivisia terveysvaikutuksia.

– Uskomme vahvasti, että tästä voi tulla miljardien eurojen arvoinen bisnes, sanoo yritykseen sijoittanut, lisensointialalla ja alkoholiteollisuudessa meritoitunut Simo Hämäläinen.

Isojen odotusten taustalla on myös tutkittua tietoa. Länsimaissa tehdyissä laajoissa kyselytutkimuksissa yli 40 prosenttia vastaajista toivoo markkinoille miedompia viinivaihtoehtoja. Kiinassa puolestaan yhdeksän kymmenestä viininkuluttajasta toivoo, että tarjolla olisi alle 10 prosentin vahvuisia viinejä.

Kolme maailmanlaajuista megatrendiä ovat kiinnostus miedompiin alkoholijuomiin, hyvinvoinnin korostuminen ihmisten arjessa ja elämyksellisiin nautintoihin panostaminen.

Huippunimet markkinoinnin kasvoina

Uskottavuutta ja taustatukea WineMill-innovaatiolle antavat keittiömestari Pekka Terävä ja viiniasiantuntija Kim Moliis.

Terävä toteaa, ettei aluksi uskonut laitteeseen, vaan ensireaktio oli uhmakkaan kielteinen.

– Olin aluksi vahvasti sitä mieltä, että se mitä suuhuni laitan, pitää olla real thing. Enhän minä Coca-Colastakaan juo mitään light-versiota, vaan otan mieluummin vaikka vettä. Mutta seuraavat viikot ja kuukaudet muuttivat suhtautumiseni ja saivat minut pohtimaan tarkemmin myös suhdettani viiniin, hän sanoo.

– Ymmärsin, että viini ei ole minulle ensisijaisesti alkoholijuoma vaan nautintoaine erilaisiin hetkiin. Huomasin myös, että  vaikka viinistä on poistettu alkoholia, se tuo ihan saman fiiliksen, mies jatkaa.

Ravintoloiden näkökulmasta Terävä näkee WineMillin palvelumuotona monien muiden joukossa; asiakkaille pitää tarjota vaihtoehtoja.

– Tässä kristallisoituu se, että sieltä on alkoholia otettu pois, mutta samaan aikaan siellä on jäljellä kaikki aromatisoivat ainekset ja viinin runko. Tällä laitteella kirjoitetaan pala historiaa suomalaisen alkoholikulttuurin saralla.

Kim Moliis puolestaan toteaa, että suomalaisessa viinikulttuurissa törmätään jatkuvasti puheisiin niin sanotuista äijäviineistä, tappiin asti täyteläisistä ja tanniinisista ison alkoholiprosentin punaviineistä.

– Tätäkin taustaa vasten tämä on täysin uniikki keksintö. Siinä on monta kiinnostavaa aspektia ja se esimerkiksi sopii hyvin nykygastronomiaan, joka ammentaa voimansa puhtaista mauista ja kevyestä luonteesta. Laite helpottaa punaviinien parittamista myös vähän kevyempien ruokien kanssa.

Pitää minkä lupaa

Laitteen lanseeraustilaisuudessa pääsimme maistamaan kolmea miedonnettua viiniä ja vertaamaan niitä alkuperäisiin pullotteisiin. KM 501 Riesling Green -valkoviinin kohdalla oli liki mahdotonta löytää eroa alkuperäisen (11,5 %) ja winemillatun (9 %) viinin välillä.

Punaviineissä kolmanneksella pienentynyt alkoholipitoisuus tuntui kevyempänä ja kuivempana suutuntumana, mutta edelleen viinit olivat yhtä luonteikkaita. Ruoka-annosten kumppaneina erot hävisivät olemattomiin.

Numeroiksi muutettuna viinipullo, josta on vähennetty kolmannes alkoholista, sisältää edelleen kuusi lasia viiniä, mutta vain neljä annosta alkoholia. WineMill löytäneekin ystäviä eritoten pitkiin aterioihin suunnitelluista viinipaketeista, jolloin ruokailija voi juoda useamman lasillisen viiniä ilman päihtymistä. Samoin lounaalla on mahdollisuus nauttia lasillinen tai kaksi viiniä, miksei jopa koko pullo jaettuna työtovereiden kesken.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska