Ville Makkonen on työskennellyt Maku Brewingilla tammikuusta 2018, jolloin hän sai vastuualueikseen päivittäistavarakaupan kehittämisen ja yrityksen kansainvälistymisen. Syyskuussa 2018 Makkonen ylennettiin panimoyhtiön myyntijohtajaksi ja myyntitiimin päälliköksi. Ennen Maku Brewingille siirtymistään Makkonen on toiminut juoma-alalla Viinitien oluiden tuotepäällikkönä ja Uniq Drinks Finlandin myyntiedustajana.

Makkosen johdolla Maku Brewing on kehittänyt voimakkaasti organisaatiotaan ja tehnyt brändiä tunnetuksi myös Suomen rajojen ulkopuolella, mistä hyvänä esimerkkinä on Finnairin kanssa yhteistyössä lanseerattu mannertenvälisten lentojen business-luokan nimikko-olut Maku Blueberry Saison.

Laajaa kansainvälistä näkyvyyttä Maku Brewing sai myös toimiessaan vuoden 2018 Helsingin huippukokouksen mediakeskuksen olutyhteistyökumppanina.

Brändi erottuu valtavirrasta

Maku Brewing on monella tavoin poikkeuksellinen oluenvalmistaja Suomessa. Se on yksi ensimmäisistä panimoista, joka siirtyi pulloista tölkkipakkauksiin. Samalla se otti ensimmäisenä suomalaisena panimona käyttöön kokovalkoisen tölkin, mikä sai Maku-brändin erottumaan olutmarkkinoiden valtavirrasta.

– Näemme tölkkeihin siirtymisen myös ekotekona, sillä tölkit valmistetaan Suomessa ja niiden ympäristölle aiheuttama kuormitus on huomattavasti pullopakkauksia pienempi, Makkonen sanoo.

Maku Brewingin tölkit tunnistaa Make Helsinki -toimiston suunnittelemasta viivapiirroksesta, joka on jokaisen oluen kohdalla hieman erilainen ja muistuttaa etäisesti Maija Louekarin Marimekolle suunnittelemaa Hetkiä-kuosia. 

Visuaalisella ilmeellään Maku Brewing asemoi itsensä massasta erottuvaksi ja modernin urbaaniksi, mutta samalla turvalliseksi ja helposti lähestyttäväksi olutbrändiksi.

Panimon lippulaivaolut Maku IPA oli panimon historian ensimmäinen olut, eikä sen reseptiin ole vuosien varrella kajottu muuten kuin loppuvuodesta 2018, jolloin siihen lisättiin pieni määrä gluteenia pilkkovaa hiivaentsyymiä.

Vuonna 2019 Maku IPA:n valikoimapeitto on Alkon kanavassa lähes tuplaantunut, ja myynti on voimakkaassa kasvussa kaikissa kanavissa.

Tavoitteena laajentuminen asteittain

Keskeisinä lähitulevaisuuden tavoitteina Makkonen linjaa Keski-Uudenmaan markkinajohtajuuden saavuttamisen ja nykyisten tuotantotilojen mahdollistaman 370 000 litran vuosituotannon saavuttamisen.

– Näemme Keski-Uudenmaan olutmarkkinoilla valtavan potentiaalin. Olemme jo tällä hetkellä alueen suosituin pienpanimo, mutta se ei riitä. Tavoitteenamme on olla markkinajohtaja omalla kotikentällämme, Makkonen linjaa.

– Nämä tavoitteet pyrimme saavuttamaan kolmen-neljän vuoden aikajänteellä. Tuotannon kasvaessa tulemme myös rekrytoimaan uutta työvoimaa. Sen jälkeen voidaan miettiä seuraavan panimon rakentamista.

Toimitusjohtajan vaihdos kuuluu strategiaan

Yrityksen sisällä toimitusjohtajan vaihdos on ollut tiedossa jo pitkään. Entinen toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Jussi Tamminen siirtyy tuotannon puolelle, mutta jatkaa samaan aikaan hallituksen jäsenenä.

– Alusta asti on ollut suunnitelmissa, että minä luotsaan yritystä alkutaipaleen karikoiden yli ja sen jälkeen kapteeni vaihtuu. Olemme nyt kasvaneet yrittäjävetoisesta pikkupuljusta liikeyritykseksi, ja vaihdoksen myöstä pääsen tekemään sitä mistä mistä saan eniten kiksejä ja missä olen parhaimmillani. Keskityn itse tulevaisuudessa enemmän panimotoimintaan ja tuotantomäärien kasvattamiseen, Tamminen sanoo.

Jussi Tamminen.

Maku Brewing

• Perustettu 2014

• Tuotantomäärä 240 000 litraa

• Liikevaihto 916 000 € (2018)

• Liiketoiminnan tulos -45 000 € (2018)

• Työntekijöitä 6 hlö

• Osakkeenomistajia noin 300