Markus Kaatranen.

Kotipizza on suomalainen ravintolaketju, joka on toiminut suomalaisessa franchising-kulttuurissa pioneerina 80-luvun lopulta lähtien. Sekä pizza että franchising olivat Kotipizzan aloittaessa suhteellisen uusia juttuja. Yhtiön kaupallinen johtaja Markus Kaatranen toteaakin Kotipizzan opettaneen suomalaiset syömään pizzaa.

– Kotipizza on ketjuna tuonut pizzan jokaiseen kotiin, ja suomalaiset ovat sen hyvin omaksuneet, Kaatranen sanoo.

Perusperiaatteet ovat säilyneet: Kotipizza tarjoaa kuluttajille mahdollisimman laadukasta tuotetta helposti ja kilpailukykyiseen hintaan, Kaatranen kertoo. Toiminta on jo yli 30 vuoden ajan perustunut franchising-malliin, joka sopii yrittäjähenkisille tekijöille.

– Franchising-toimintamalli on kumppanuussopimus, jossa yrittäjältä edellytetään itsenäistä toimintaa. Tässä tarvitaan selkeästi yrittäjäidentiteettiä. Yrittäjyyden pitää olla ihmisen dna:ssa, mutta teemme työtä yhdessä. Ketju toimii hyvässä vuorovaikutuksessa yrittäjän kanssa, se on yhdessä yrittämistä, Kaatranen kuvailee.

Jokainen yrittäjä pyörittää liiketoimintaa oman yhtiönsä kautta, aidosti yrittäjäriskillä, ja on itsenäisessä vastuussa omasta henkilöstöstään.

 

Koronakevät: Kahdessa viikossa kotiinkuljetukset
käyntiin liki kaikista Kotipizza-ravintoloista – tilaukset tuplaantuivat saman tien.

Koronasta kuivin jaloin

Kotipizzalle korona-aika ei ole ollut yhtä paha koettelemus kuin alalle keskimäärin. Markus Kaatranen kuvailee koronaa konseptin kyvykkyyttä mitanneeksi pandemiaksi, joka avasi silmiä. Kevään rajoitusten myötä oli selvää, että ravintolassa syöminen siirtyy koteihin.

– Ennustimme kotiin tilattavan ruoan määrän lisääntyvän nopeasti, samoin take awayn, jolloin reagoimme välittömästi ja kahden viikon aikana käänsimme miltei kaikki loputkin ravintolamme kotiin kuljettaviksi yksiköiksi. Ne kattavat peräti 80 prosenttia Suomen kotitalouksista. Se, että meillä oli jo jakelukanavat, helpotti selviämistä tilanteesta, Kaatranen kertoo.

Muutos vaati ympäripyöreitä päiviä, kun samalla haluttiin varmistaa verkkokaupan toimivuus. Kaatranen toteaakin kysynnän kasvaneen räjähdysmäisesti online-myynnissä, ja se kasvaa edelleen. Sillä oli todella iso merkitys, että isot konttorit sulkivat ovensa ja ihmiset siirtyivät etätöihin ja lapset etäkouluun.

– Korona auttoi meitä ymmärtämään, kuinka mukautuva ja joustava ketjumme on. Vuosien varrella brändi on muutenkin kehittynyt, muun muassa vastuullisuus korostuu nykyisin kaikessa tekemisessä. Olemme pyrkineet aina pitämään yllä perusfilosofiaa ajan hermolla olevasta yrityksestä, ja kykenemme reagoimaan ulkopuolisiin ärsykkeisiin nopeasti, Kaatranen sanoo.

Kaatranen pitää selvänä, että muutos on pysyvä.

– Kuluttajan ruokailutottumukset eivät tule koskaan palamaan siihen, mitä ne olivat ennen koronaa. Mukaan ostettavien ja kotiin tilattavien tuotteiden osuus tulee jäämään korkealle tasolle. Bisneslogiikka on muuttunut jäädäkseen. Tämä trendi oli nähtävissä jo ennen koronaa Yhdysvalloissa, missä verkon yli tilattavan ruoan osuus on kasvanut koko ajan. Korona nopeutti kehitystä meillä 3–4 vuodella, Kaatranen sanoo.

Kotipizzan ketteryyden salaisuus on rakkaus pizzaan, myös kumppaneilta vaaditaan samaa

Kaatranen toteaa, että missä tahansa liiketoiminnassa on tärkeää, että ulkopuoliset kumppanuussuhteet ovat hyvät, syvät ja asiantuntevat.

– Kumppanuus tulee siitä, että kumppanuusyritys on aidosti kiinnostunut yrityksen bisneksestä ja toimialasta. Ajattelen niin, että pitää olla kiinnostunut pizzasta, jotta intohimo palvella syntyy.

Ketju pyrkii tukemaan yrittäjien taloudellisen menestymisen edellytyksiä ja osaamista monin tavoin, ja muun muassa kouluttaa yrittäjiä talousasioissa aktiivisesti. Samasta syystä Staria valikoitui ketjun taloushallinnon kumppaniksi, sillä se on erikoistunut ravintolaliiketoimintaan ja kokenut franchising-yrittäjien sparraaja. Parhaimmillaan kirjanpitäjä toimii yrityksen ulkopuolisena talouspäällikkönä ja sparraa myös ketjua raportointiprosessien kehittämisessä. Kotipizzalla on mallista Starian kanssa hyviä kokemuksia.

– Kolmikantamallin lisäarvo on todellinen. Tässä mallissa yrittäjä, Kotipizza Group ja Staria ovat kolmikannassa, jossa Staria raportoi emoyhtiölle ja franchising-yrittäjän liiketoimintaa sparrataan, arvioidaan ja seurataan yhdessä. Malli mahdollistaa täydellisesti läpinäkyvyyden osapuolten välillä, Kaatranen kertoo.

Hänellä on vinkki yrityksille: tilitoimiston vaihtamista ei kannata pelätä. Ei pidä tyytyä keskinkertaiseen tai huonoon vain koska vaihtoon liittyvä työmäärä pelottaa. Palveluiden kilpailuttaminen on tämän päivän sana, kannattaa vaatia parasta, Kaatranen kannustaa.

– Kilpailutuksen ansiosta meillä on nyt käytössämme parhaat mahdolliset yhtenäiset järjestelmät, jotka tuottavat helposti jalostettavaa dataa reaaliajassa. Starian lisäarvo tulee proaktiivisesta toiminnasta, toimialaan suuntautuvasta kiinnostuksesta ja aidosta kumppanussuhteesta. He ovat hyvin pulssilla, ja heidän toimintansa vapauttaa meiltä resursseja ja luo meille tehokkuutta. Jopa kirjanpitäjämme ovat erittäin kiinnostuneita ruokakulttuurista ja tästä bisneksestä, ei vain numeroista. Se tekee meidät ketteräksi.

Tiedolla johtaminen mahdollistaa yrittäjien sparraamisen

Kaatrasen mukaan tiedolla johtaminen on avainsana menestykseen. Se luo tehokkuutta toimintaan ja on – onneksi – kasvava trendi ruokabisneksessä.

Ketjunäkökulmasta Netvisor taloushallinnon järjestelmänä on hyvä pohja luotettavalle raportoinnille. Ketjun kannalta isoin etu on kokonaisvaltaisuus: kaikille on mahdollista saada palvelut samalla tavalla. Ketju voi myös helposti vertailla yrittäjiä keskenään, kun raportointimallit ovat yhtenäiset, ja sillä on määritettynä yhtenäiset talouden tunnusluvut. Vertailukelpoisuus on keskeistä.

– Vertailtavuuden pitää olla mahdollista päivä-, viikko- ja kuukausitasolla ja tiedon saatavuuden hyvä. Me olemme pystyneet toteuttamaan mallin, jossa tieto on helposti ja nopeasti saatavilla ja voimme seurata yrittäjien myyntiä lähes reaaliajassa ja tulosta luotettavasti kuukausitasolla, Kaatranen kertoo.

Kaiken a ja o ovat toimivat työkalut, ja määritellyt liiketoiminnan tunnusluvut, joita yrittäjät seuraavat.

– Tunnusluvut ovat helposti saatavilla, ja niitä seuraamalla voimme reagoida nopeasti, jos tarve vaatii. Tiedämme yrittäjiemme tuloksentekokunnon, ja mikä on kenellekin mahdollista. Ei riitä, että seuraamme tunnuslukuja, vaan ketjulta tulee sparraava tavoiteasetanta, eli asetamme yhdessä yrittäjän tavoitteet. Luomme jokaisen yrittäjän kanssa oman kasvustrategian talouspuolen tunnuslukujen osaamista, analysointia ja operatiivista johtamista unohtamatta, Kaatranen kertoo.

Kaatrasella on jälleen katse vahvasti tulevaisuudessa, ja seuraava iso juttu on näinä päivinä kuluttajille lanseerattava Kotipizzan kanta-asiakasohjelma Kotijoukot.

Juho Timberg – Pirkanmaan Kotipizza- keisari

Nuori dynaaminen yrittäjä Juho Timberg pyörittää Kotipizzan sisällä omaa seitsemän Kotipizza-ravintolan ketjuaan. Hän aloitti seitsemän vuotta sitten Tampereelta, ja ajatteli heti, että ravintoloita voisi olla enemmän kuin yksi. Nyt 30-vuotiaan yrittäjän poikkeuksellinen rypäs kattaa viisi Kotipizzaa Tampereella ja kaksi Nokialla.

Juho Timberg.

– Ei ole kovin tavanomaista, että pyörittää näin montaa paikkaa, mutta ketju pitää mallia hyvänä ja kannustaa siihen jatkossa. Tämä on sikäli hyvä diili, että tässä mallissa johtaja vapautuu pyörittämään liiketoimintaa. Taisi olla viidennen pizzerian kohdalla, kun lopetin pizzavuorot, Timberg kertoo.

Hän kilpailutti yrityksensä kirjanpidon jo vuonna 2019, kun kaipasi parempaa ja luotettavampaa tietoa liiketoimintansa johtamiseksi. Hän aloitti yhteistyön Starian kanssa huhtikuussa 2020.

– Staria on meille kokonaisvaltainen kumppani, joka hoitaa ostoreskontran, kirjanpidon ja palkanlaskennan. Voisin ulkoistaa myös raportoinnin heille, mutta pureudun mielelläni itse lukuihin. Starialla on ammattitaito ja hinta-laatusuhde enemmän kuin kohdallaan, olen tyytyväinen, Timberg toteaa.

Hän kiittelee palvelua todella ammattimaiseksi. Järjestelmä toimii ja ihmiset ovat palvelualttiita.

– Kaikki onnistuu, mitä vain haluan rakentaa, ja olemme yhdessä löytäneet oikeat työkalut talouden raportointiin. Lisäksi arvostan varmuutta ja luotettavuutta: kun otan raportin ulos, sillä on myös jotain merkitystä. Aktiivisesta yhteydenpidosta tulee vielä plussaa, Timberg kehaisee.

Timberg halusi taloushallintoon kumppanin, joka ymmärtää digitaalisuutta. Starian palveluiden myötä myös ketjuraportointi vahvistuu, ja Timberg odottaa mahdollisuutta verrata omaa toimintaa muihin yrittäjiin.

www.staria.com

www.netvisor.fi

www.kotipizza.fi