Laura Apukka ja Janek Bjurström.

– Otin virkavapaata kätilö-hoitajan työstäni, mutta kahden viikon kuluttua olin jo rakastunut alaan, irtisanouduin ja jäin täysipäiväisesti ravintolaan, Apukka kertaa.

Bjurström on tyytyväinen tuolloin tehtyihin ratkaisuihin: Postresin tähdestä luopuminen pelasti liiketoiminnan, ja nyt kokataan täysille saleille sekä Espalla että Albertinkadulla. Parasta on, että Bjurström saa keskittyä ruoka­ideointiin ja hallintoon, kun vaimo huolehtii henkilökunnasta.

Kun pariskunta käy ulkona syömässä, he kiinnittävät huomiota erityisesti siihen, miksi jossain paikassa on hyvä tunnelma.

– Ei vain se, mitä meille tarjotaan lautasella, vaan millaisessa atmosfäärissä se tapahtuu. Kaikki ei pyöri ruuan ympärillä; on tärkeää myös henkilökunnalle, millaisen tunnelman saat luotua, ja luomme sen hyvän fiiliksen joka päivä!

Apukka ja Bjurström arvioivatkin olevansa parhaimmillaan henkilökunnan hyvinvointiin panostamisessa. Asiakas on kaiken keskiössä, mutta ainoa keino saavuttaa asiakastyytyväisyys on hyvinvoiva henkilökunta.

Ajattelemme asioita työntekijäkokemuksen kautta.”

– Ajattelemme asioita työntekijäkokemuksen kautta, se on kannattanut. Rakastamme rutiineja: esimerkiksi lounashässäkästä iltaan siirtyminen vaatii tietyt stepit. Hengitys tasaantuu, kun himmennetään valoja ja valitaan rauhallisempi musiikki, muutetaan lounaan hyperaktiivisuus erilaiseksi energiaksi, Laura Apukka kuvailee.

Onnistuminen näkyy työntekijöiden pysyvyytenä: edellinen uusi työntekijä on perehdytetty vuosi sitten.

Yrittäjien avainsana on kuunteleminen ja reagoiminen – huippuideoita tulee muun muas­sa henkilökunnalta kehityskeskusteluissa. Pieni yritys on myös ketterä vaihtamaan suuntaa; jos vaikka kesän alussa näyttää, että on tärkeämpää pitää kunnon lomat kuin ovi auki, päätös syntyy helposti.

Arjessa kaikki pidetään yksinkertaisena. Lounaalla tarjolla on yksi lämmin ruoka, joka tarjoillaan pöytään.

– Iso tarjonta vaikuttaa laatuun. Me teemme niin simppeliä kuin vaan voi, jotta laatu säilyy parhaana mahdollisena. Kaikki tehdään tuoreesta, pääsääntöisesti kotimaisesta raaka-aineesta, Bjurström kuvailee selkeää linjaansa.

Linja vetää asiakkaita: Pompierin schnitzel, pannupihvi, lohi ja muikut ovat klassikoita. Muikut houkuttelevat joka torstai peräti 500 ruokailijaa Albertinkadulle.

Millä fiiliksellä PRO-kilpailuun?

”Harvemmin meitä mainitaan listauksissa, tämä on tosi upea ”lista” olla mukana. Emme ole sellaisia, että näkyisimme missään; on hienoa, että kun näkyy, niin näkyy tällaisessa asiassa.”

Julkaistu Aromissa 10/19.